Alla inlägg under juli 2007

Av Leo Hakala - 25 juli 2007 22:23

Äitin serkku kävi viime viikolla perheensä kanssa ja sain tavata pikkuserkkuni Tindran ja Theon ensimmäistä kertaa. Eka kerran heillä oli ystäväperhe mukanaan ja neljä lasta (5-2v) osaavat pitää aikamoista meteliä ;) Toka kerralla he tulivat kuitenkin yksin, niin ehdittiin vähän seurustellakin. Valitettavasti käynti jäi vähän lyhyeksi, mutta äiti ja isä on luvannut, että mennään heillä käymään ihan kohta.

Isän opiskelijakaveri Ville kävi hänen tyttärensä kanssa. Vihdoinkin kimma sopivassa iässä! Ja olihan Natalie ihan kiva...

Tänään oltiin isän mummoa katsomassa ja sain myös tosi makeet päiväunet isän vanhempien pihassa.


Mammas kusin var här i förra veckan och jag fick träffa mina sysslingar Theo och Tindra för första gången. Första besöket hade de med sig några vänner och fyra barn (mellan 5 och 2 år) kan föra ganska mycket oväsen ;) Andra besöket gjorde de ensamma, så då hann vi umgås lite bättre. Tyvärr var de tvugna att åka hem ganska snart, men mamma och pappa har lovat att vi snart skall hälsa på dem.

Pappas kompis Ville var här med sin dotter Natalie. Äntligen en brud i rätt ålder! Och visst var hon fin...

Idag har vi varit och hälsat på hos gammelfarmor och jag fick mig en fantastiskt skön middagslur i farmors och farfars trädgård. Selma (taxen) var fortfarande lite väl burdus, men nästa gång kanske vi kan leka lite.


/Leo

Av Leo Hakala - 21 juli 2007 22:22

Täällä Halmstadissa on meneillään 'Marina festivaalit' ja olemme tietysti kävelleet satamassa katsomassa sekä isoja että pieniä veneitä. Illalla oltiin parin isän ja äitin ystävän kanssa kaupungilla juomassa muutamat oluet/drinkit/maidot. Muuten oli kivaa, mutta hyttysyä oli aivan liikaa. Onneksi minulla oli hyttysverkko vaunuihin, ettei tarttenut koko ajan huiskia.


Det är Marinfestival här i Halmstad och naturligtvis har vi varit nere i hamnen och tittat på både stora och små båtar. På kvällen var vi med ett par av mammas och pappas kompisar på krogen och tog ett par öl/drinkar/mjölk. Det var trevligt, förutom myggen. Det är tur att jag har myggnät till vagnen så att man kunde sova ifred.


/Leo

Av Leo Hakala - 20 juli 2007 11:58

Nu tänkte jag en gång för alla fastställa vem som är världens sötaste bäbis. Helt objektivt har jag lagt upp en omröstning i den högra spalten på bloggen. Välkommen att delta i årets viktigaste omröstning.


Minuahan on kutsuttu maailman söpöimmäksi vauvaksi, joten ajattelin tutkia onko tämä väite nyt ihan totta. Tässä blogin oikeassa sarakkeessa on täysin objektiivinen tutkinta asiasta, ja pyydän teitä, rakkaat lukijat, äänestämään.

Eli otsikon 'Omröstning' alta löytyy kysymys: 'Eikö olekin Leo maailman söpöin vauva?' ja siitä alta löydät seuraavat vastaus-vaihtoehdot:

Kyllä, epäilemättä!

Kyllä, tottakai!

Kyllä, hän on tosi söpö!

Mikä tyhmä kysymys, ilman muuta!

Valitse mielipiteesi mukainen ja klikkaamalla 'Se resultat' saat nähdä tuloksen.


/Leo

Av Leo Hakala - 16 juli 2007 21:35

När vi ändå var här uppe i Östergötland passade vi på att hälsa på några av mammas vänner. Vi var i Norrköping där mammas kompis Tina och hennes dotter Ella hade födelsedagskalas. Där var så mycket nytt och spännande att titta på, så att jag glömde ta bilder. (Vi kanske kan få lite bilder av Tina sen...) I måndags var vi och hälsade på en annan av mammas vänner i Västanvik, Mirkka heter hon. Dit kom även en tredje tant (Åsa), som mamma också tydligen kände. Jag fick träffa Leija (15 månder) och Alvin (3 månader).


Koska kuitenkin oltiin maisemissa, käytiin tervehtimässä muutamaa äitin ystävää. Käytiin Norrköpingissä äitin ystävän Tinan ja hänen tyttärensä Ellan synttäreillä. Siellä oli niin paljon kivaa nähtävää ja tekemistä, että kamera unothu ottaa esille. Sitten käytiin myös äitin lapsuuskaverin Mirkan mökillä Västanvikissä. Sinne tuli vieläkin yksi täti, Åsa, joka ilmeisesti myös hän on äitin kaveri. Siellä tapasin Leijan (15kk) ja Alvinin (3kk).


/Leo

Av Leo Hakala - 15 juli 2007 21:34

I Motala tog mamma och pappa med mig på ett glasscafé, men någon glass fick jag inte ;-(. Jag protesterade genom att lämna en present i mina byxor vilket tvingade pappa att byta blöja på mig (haha). Jag har jobbat lite med min workout också och börjar faktiskt bli riktigt stark i nacken. Om jag är riktigt duktig har pappa lovat att börja med bollträning snart. Pappa har sagt något om att jag ska bli proffs och bli hans pensionsförsäkring. Jag vet inte riktigt vad det betyder, men det blir nog bra. Framåt kvällningen gick vi en prommenad i skogen där vi plockade hallon och blåbär.


Äitin kotikaupungissa vei vanhempani minut jäätelökahvilaan, mutta jäätelöä en saanut ;(  Kostin tempun tekemällä kakakt vaippaan, ja isä joutui vaihtaa uuteen kesken kahvittelun (haha). Olen vähän treenannutkin ja pään nostaminen rupeaa jo sujumaan mainiosti. Isä on luvannut ruveta aloittamaan palloharjottelun, ja on puhunut jotain ammattipalloilusta ja hänen eläkkeen takaamisesta. En ole ihan varma mitä hän sillä tarkoittaa... Illalla kävimme poimimassa metsävadelmia ja mustikoita.


/Leo

Av Leo Hakala - 13 juli 2007 21:32

Ifredags, den 13:e, var det dags för min första långresa. Eftersom det var just fredagen den 13:e tyckte jag att det var extra viktigt att läsa säkerhetsinstruktionerna till barnstolen (se bild). Resan gick till Motala där jag bland annat skulle träffa mormor och morfar. Det var skönt att få sova ute i friska luften och att gunga med morfar i gungstolen.


Nyt olen tehnyt ensimmäisen pitemmän matkani. Koska oli perjantai 13. päivä luin turvaistuimen käyttöohjeet tarkkaan ennen lähtöä. Matka vei Motalaan mummolaan ja siellä sain nukkua raittiissa ilmassa mummin ja ukin patiolla, keinua ukin kanssa keinutuolissa ja paljon muuta.


/Leo

Av Leo Hakala - 8 juli 2007 16:59

Förra söndagen (1 juli) tog mina föräldrar med mig till stranden. Tyvärr fanns det inte så mycket att spana på - alla "brudarna" var ju 10+. Det fanns inga i min ålder, men det var i alla fall kul att se havet för första gången. I onsdags var det dags för en mätning och vägning igen. Det är inte så roligt att vara där eftersom jag måste klä av mig naken (det blir lite kallt), men mamma bär mig dit i bärsjalen, och det är mysigt. Jag gillar verkligen inte att bli avklädd. När jag ligger på skötbordet försöker jag hämnas genom att försöka pinka på dem (he, he). Jag hade gått upp ca 450g sen sist och vägde  4475g. Jag var 54,3 cm lång. Jag har också lärt mig vakna och vilja ha mat när mamma och pappa precis ska börja äta. De ska veta att jag ska ha först! Man måste "utbilda" dem tidigt annars lär de sig aldrig.


Viime Sunnuntaina (1. heinäkuuta) vanhempani veivät minut rannalle, mutta eihän siellä mitään iskettävää löytynyt - kaikki tytöt oli yli kymmenen... Mutta meri näytti ihan kivalta. Keskiviikkona oli taas mittaus ja punnitseminen lukujärjestyksessä. Siellä ei ole niin kivaa, kun pitää ottaa vaatteet pois (tulee vähän kylmä), mutta, äiti kantaa minut sinne kantohuivissa ja se on mukavaa. Tällä kertaa painon 4475g ja olin 54,3cm pitkä. Olen muuten oppinut heräämään juuri kuin isä ja äiti aikovat syödä. Täytyyhän niiden oppia, että minulle pitää tarjota ensimmäisenä! Niitä on koulutettava ajoissa, että oppivat oikeille tavoille.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards