Alla inlägg under juni 2008

Av Leo Hakala - 30 juni 2008 20:34

Kun kerran niin lähellä ollaan, käytiin Linnaa katsomassa. Hän on äitin kaverin, Mirkan kuopus. Isosiskon, Leijan kanssa syötiin innokkaasti Mirkan tarjoamaa vesimelonia.


Mammas kompis Mirkka fick en ny bebis i våras, och nu när vi var så nära, passade vi på att hälsa på. Linna var jättesöt, och lät som en tigerunge, sa mamma. Linas storasyster Leija och jag mumsade gladeligen i oss vattenmelonen som Mirkka bjöd på efter lunch.


/Leo

Av Leo Hakala - 29 juni 2008 20:06

Tänään mentiin poimimaan mansikoita. Ukki ja äiti täyttivät astiat, ja minä ja mummo vatsamme. Mummo löysi ihan varmasti maailman isoimman mansikan!


Idag åkte vi och plockade jordgubbar. Morfar och mamma fyllde bunkarna, och jag och mormor magarna. Mormor hittade säkert världens största gubbe!


/Leo

Av Leo Hakala - 28 juni 2008 19:22

Kyllä niitä synttäreitä nyt vietetään heti monta viikossa. Tänään on äitin pikkuserkun, Janin, 30-vuotis juhlat. Mummu ei meinannut antaa minulle kakkua maistaa, mutta sain minä sitten muutaman mansikan sen päältä. Juhlissa oli myös ikäiseni tyttö, Elli, joka on minusta vain päivän nuorempi. Hän osasi jo kävellä, joten minä harjottelin kovasti ukin kanssa. Huomatkaa, että jalassa on ensimmäiset kenkäni ;) Pääsin vähäksi aikaa isoon keinuun, ja se se vasta lystiä oli!


Nu är det många kalas att gå på. Idag var jag på mammas sysslings 30-års kalas. Mormor tänkte först inte ge mig någon tårta, men sen fick jag några jordgubbar i alla fall. På kalaset fanns en tjej som bara är en dag yngre än jag. Elli heter hon. Hon kunde redan gå, så jag övade flitigt med morfar. Observera att jag har mitt första par skor på mig ;) Jag fick även gunga ett slag på en jättestor gunga. Det var toppenskoj!


/Leo

Av Leo Hakala - 27 juni 2008 18:51

Tänään lähettiin aamupäivällä körröttelemään Motalaan päin, ja kuten tavallisesti, pysähdyttiin äitin kaverin Åsan luona Huskvarnassa. Åsan pojilla - Alvin ja Alexander - oli pihassa keinuteline ja valtavan iso hiekkalaatikko. Terassilla on pieni allas, jossa tällä hetkellä ei kylläkään ollut vettä, mutta mahtavat maisemat on aina paikallaan. Ja sisätiloissa yllin kyllin leluja, oikea lelumeri!


Idag körde mamma och jag till Motala, men stannade givetvis på vägen för att hälsa på mammas kompis Åsa i Huskvarna. Hennes pojkar - Alvin och Alexander - hade en hel gungställning i trädgården och en jättestor sandlåda. På terassen hade de en liten pool, dock inget vatten i för tillfället, den fina utsikten däremot är alltid på plats. De har även en massa leksaker, nästan som ett leksakshav!


/Leo

Av Leo Hakala - 21 juni 2008 12:01

Oltiin Amanduksen luona yötä ja me jatkettiin heti aamusta leikkimistä. Aamiaisen jälkeen lähettiin katsomaan lähintä rantaa (sinne ei ole matkaa edes kilometriä) mutta minä väsähdin, ihan niinkuin juhannussalkokin näköjään... (Täällä ruotsissa kun ei kokkoja juhannuksena sytytetä, äiti käski selittää). Kun tultiin takaisin talolle heräsin, ja sain nähdä hevoset, jotka asuu ihan Amanduksen naapurissa. Ennen kuin lähdettiin kotiapäin, sai Amandus kuskata minua vähän paloautollaan.


Vi sov över hos Amandus och vi fortsatte våra lekar direkt på morgonen. Efter frukost gick vi ner till standen, men jag däckade på vägen, precis som midsommarstången. När vi kom tillbaka till huset vaknade jag och fick se hästarna som bor precis granne med Amandus. Innan vi åkte hem fick Amandus köra mig lite på hans brandbil. Någon rättvisa får det ju vara!


/Leo

Av Leo Hakala - 20 juni 2008 11:48

Tänään on keskikesän juhla ja meidät on kutsuttu kaverini Amanduksen uuteen kotiin. Sinne oli kutsuttu monta muutakin ja kaikilla näytti olevan hauskaa ruokapöydän ääressä. Ainakin paljon kuulu laulua ja naurua. Me leikittiin Amanduksen kanssa hänen taaperokärryillä - minä ajoin ja hän kyydissä.


Idag firar vi sommarsolståndet, eller vad var det mamma sa? Vi åkte hur som helst till Amandus nya hus. Där var en massa annat folk Amandus föräldrar bjudit dit och alla verkade ha roligt vid matbordet. Det sjöngs och skrattades hjärtligt. Amandus och jag lekte med hans lära-gå-vagn - jag körde och han åkte med.


/Leo

Av Leo Hakala - 18 juni 2008 10:23

Idag fyller faster Kamilla år (vi låter bli att nämna hur många) och naturligtvis åkte vi hem till henne för att fira. Hon fick nästan lika många paket som jag i lördags, och ett jättestort från farmor och farfar, precis som jag! På kalaset var även Farbror Niklas' brorsdotter Kerstin. Hon var rolig att leka med, och söt.


Tänään Kamilla-täti täyttää vuosia ja tietysti lähdimme hänen luo juhlimaan. Hän sai melkein yhtä monta pakettia kuin minäkin lauantaina, ja yhen tosi ison! Juhlissa oli kummisetäni veljentytär - Kerstin. Hän on vajaan kuukauden minua vanhempi ja meillä oli paljon lystiä.


/Leo

Av Leo Hakala - 15 juni 2008 10:05

Heti aamulla äiti halusi, että kokeilen yhtä eilen saamaani lahjaa - tällainen sininen karhu-kulho - potaksi sitä kuulemma sanotaan. Nättiä kateltavaa se kyllä on, mutta en ymmärrä miksi sen päällä piti istua, se ei ollut yhtään kivaa.

Juhlat jatkuivat tänään, kun vietettiin ukin synttäreitä (vaikka vasta ensi viikolla se oikeasti täyttää). Onneksi oli vielä ehjiä ilmapalloja, jotka loivat tunnelmaa.


Direkt på morgonen ville mamma att jag skulle inviga en present jag fick igår. Det är en jättefin blå skål med ett björnansikte - potta sa mamma att det kallades. Den är jättefin att titta på, men jag fattade inte varför jag var tvungen att sitta på den, det var inte alls roligt.

På eftermiddagen fortsatte vi med kalasandet, för vi firade morfar som fyller hela 60 år i nästa vecka. Tur att det fanns ballonger kvar.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards