Alla inlägg under december 2009

Av Leo Hakala - 29 december 2009 19:30

Idag började jag dagen med att testa en av mina julklappar. Det är en tandborste som spelar melodier - jätteroligt!!


Kokeilin tänään uutta hammasharjaani. Se soittaa musiikkia kun on valmis.


  


Sen gick Äiti och jag ut och byggde en jättfin snögubbe.


Sitten mentiin äitin kanssa tekemään lumiukko...


  


Jag hjälpte också till att skotta snö.


... ja vähän lumitöitä.


  


/Leo

Av Leo Hakala - 27 december 2009 19:30

Idag åkte vi till farmor och farfar. Jag hjälpte farmor med att göra pannkakor.


Tänään ollaan isovanhempien luona. Autoin lettujen tekemisessä...


    


Sen hjälpte pappa och farfar till att äte dem.


... ja isoisä auttoi niiden syömisessä.


  


Selma fick också smaka.


Selmakin sai maistaa.


  


/Leo


Av Leo Hakala - 24 december 2009 19:15

Idag är det julafton. Eftersom det var snö passade vi på att åka lite pulka.


Tänään on jouluaatto ja koska oli lunta, mentiin pulkkamäkeen.


  


Jag fick skjuts av pappa till pulkabacken.


Sain kyytiä iskältä.


  


Det var roligt att åka pulka...


Oli hauska laskea mäkeä...



... och att leka på lekplatsen.


... ja leikkiä liukumäessä.


  


Riku, Anna och Onni hade också tagit sig till Mummu och Ukki.


Riku, Anna  ja Onni tulivat myös mummolaan. Tässsä katsotaan Ruotsin perinteiden mukaan Aku Ankan joulutervehdystä.


  


I väntan på att tomten skulle komma lekte vi lite. Jag byggde lego...


Pukkia odotellessa leikin legoilla...


  


... och pappa och Riku lekte med bokstäver.


... ja iskä ja eno leikkivät kirjaimilla.


  


Äntligen kom tomten (som såg lite annorlunda ut).


Vihdoinkin joulupukki saapui. Hän oli vähän merkillisen näköinen.


  


Återigen fick jag en massa paket.


Taas sain paljon lahjoja.


  


Onni blev trött och samnade lite.


Onni väsähti ja nukahti äitinsä syliin.


  


/Leo




  

Av Leo Hakala - 22 december 2009 19:15

Vi ska åka till Mummu och Ukki till jul så vi passade på att fira jul med farmor, farfar, Mattias, Alexandra, Kamilla, Niklas och Tova idag. Jultomten kom och jag fick en massa paket.


Ollaan menossa jouluksi mummun ja ukin luo, joten vietettiin joulua isovanhempien, Mattias, Alexandra, Kamilla, Niklas ja Tovan kanssa tänään. Joulupukki kävi ja sain paljon lahjoja.


  


Jag fick bland annat en jättefin rittavla...


Sain mm tällaisen hienon taulun johon voi itse piirtää...


  


... och en tågbana.


... ja junaradan.


  


/Leo




Av Leo Hakala - 21 december 2009 21:29


  

/Leo

Av Leo Hakala - 21 december 2009 21:27

Pappa åkte in till stan, stan, stan. Köpte där en liten gran, gran, gran...

Vi har tagit in ett träd inomhus!! Jag fick hjälpa till att klä på trädet.


Joulupuu on rakennettu, joulu on jo ovella...


  


  


/Leo

Av Leo Hakala - 20 december 2009 21:15

Det har kommit snö hos oss. Inte så mycket med fullt tillräckligt för att åka pulka. Jag tog med mig Pappa och Äiti till lekplatsen där det fanns en lagon stor backe.

Först åkte jag med pappa och Äiti, sen åkte jag själv.


Tänne Halmstadiin on tullut lunta. Ei niin paljon, mutta tarpeeksi, että pulkka luistaa hyvin. Mentiin tänään leikkipuistoon, jossa on sopiva pulkkamäki. Ensin laskin iskän knassa, ja sitten yksinkin.


  


  


/Leo





Av Leo Hakala - 14 december 2009 18:31

På kvällen idag firade vi lucia på dagis. Jag var tomte. Vi gick fint på led och sen sjöng vi en massa sånger. Det bästa av allt var pepparkakorna som vi fick efteråt.


Illalla juhlittiin Luciaa päiväkodissa ja minä pääsin tonttuilemaan. Mentiin hienosit jonossa ja laulettiin Lucialauluja joita ollaan harjoteltu kovasti, sekä päiväkodissa, että kotona. Parasta olivat kuitenkin piparit, joita saatiin esityksen jälkeen.


 


/Leo  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards