Alla inlägg under oktober 2008

Av Leo Hakala - 25 oktober 2008 19:11

Tänään on ollut tosi kiireinen päivä. Lähettiin heti aamupäivällä kaupungille kiertelemään kauppoja ja kuntelemaan yhtä iskän kaveria, joka soitti rumpuja torilla. Sitten lähettiin viettämään Alexandran syntymäpäivää. Hän tarjosi tosi hyvää omenapiirakkaa. Illalla oli tämän kauden ensimmäinen lentopallo-ottelu. Olin aluksi vähän epävarma, mutta pojat pelasivat hyvin ja voittivat selkein numeroin. Vaikka kello oli paljon, jaksoin leikkiä vähän Niklasin veljentyttären kanssa, ennen kuin lähettiin kotia nukkumaan.


Idag har det varit fullt upp. Vi åkte in till stan redan på förmiddagen för att gå i affärer och lyssna på Anna, som spelade trummor på torget. Sedan åkte vi till Alexandra för att fira hennes födelsedag. Hon bjöd på jättegoda scones och äpplepaj. På kvällen var det volleybollpremiär. Utrustad med ny matchtröja, men aningen nervös, följde jag spelet. Grabbarna skötte sig riktigt bra, och vann med klara siffror. Fastän klockan var sen, orkade jag busa lite med Niklas brorsdotter, innan vi åkte hem.


/Leo

Av Leo Hakala - 22 oktober 2008 08:10

Idag cyklade jag, mamma och pappa till ett ställe som heter stadsbondgården. Där fanns det en massa djur att titta på. Vi såg bland annat hästar, grisar, höns, getter och gäss.


Tänään pyöräiltiin lähellä olevalle paikalle jota kutsutaan kaupunkimaatilaksi. Siellä oli kaikenlaisia eläimiä, kuten hevosia, kanoja, porsaita, pupuja, hanhia ja muutama harakkakin, jotka jo tunnistan.


/Leo

Av Leo Hakala - 20 oktober 2008 23:45

Som ni kan se på filmen har jag lärt mig att dansa riktigt bra inför bröllopet i helgen.


Olen harjoitellut kovasti ja eiköhän nyt tyyli rupea istumaan...


/Leo

Av Leo Hakala - 19 oktober 2008 22:41

När mormor var här så lekte vi en rolig lek.


Kerran kun mummu kävi, keksittiin tosi hauska pallo-leikki.


/Leo

Av Leo Hakala - 18 oktober 2008 20:37

Nyt rupee keittiö/ruokasali olla niin valmista, että pidettiin ensimmäinen ruokatarjoilu salissa. Mummu ja ukki, isovanhemmat, täti ja setä puolisoineen tulivat viettämään iltaa kanssamme. Iskä sytytti jopa takkaan tulet, sekä tunnelman että lämpötilan kohottamiseksi.


Nu är kök/matsal så pass färdigt att vi kunde inviga den idag. Vi hade bjudit hit mormor, morfar, farmor, farfar, faster och farbror med sina respektive (och t.o.m Niklas kom!) på en höstmiddag. Pappa tände en brasa i den öppna spisen för att höja både stämningen och tempraturen.


/Leo

Av Leo Hakala - 14 oktober 2008 23:31

Idag när jag var ute med pappa och plockade äpplen försvann jag på ett ögonblick. Jag hade gömt mig bland löven och mumsade på ett äpple. På tal om att äta så fick jag äta i köket idag för första gången. Det går framåt med mammas och pappas renovering.


Tänään olin iskän kanssa keräämässä omenia ja hän sano, että katosin hetkessä. Mutta minähän olin vain istahtanut lehtikasaan syömään omenaa. Syömisestä puheen ollen, sain tänään syödä iltapäivä-välkkärin keittiössä. Remontti siis jo loppuvaiheessa.


/Leo

Av Leo Hakala - 12 oktober 2008 23:27

Idag åkte vi till Skintebo för att fira min kompis Max 1års-dag. Jag fick äta mellis i bilen. Max fick en massa roliga presenter och så fort han somnat passade jag och Amandus på att leka med hans leksaker. Max har en Bobbycar som var riktigt rolig. När vi åkte hem på kvällen övade jag på att göra pussmun.


Tänään körröteltiin Göteborgiin päin juhlimaan ystäväni Maxin syntymäpäivää. Sinne oli niin pitkä matka, että sain välipalaa autossa. Max sai paljon hauskoja lahjoja ja heti kun hän oli nukahtanut, omittiin Amanduksen kanssa kaikki lelut. Kotimatkalla harjoittelin pussailemista.


/Leo

Av Leo Hakala - 9 oktober 2008 23:24

Mamma och pappa verkar aldrig bli klara med sina projekt. Tur att de har mig som kan hjälpa till. Idag var det stenläggning av ett trappsteg som de behövde hjälp med. Jag styrde upp verksamheten och visade var stenarna skulle ligga.


Äitin ja iskän projektit ei näytä koskaan loppuvan. Onneksi minä voin olla auttamassa. Tänään oli kivitöitä ja minä olin mukana ohjaamassa, minne kukin kivi piti laittaa.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards