Alla inlägg under mars 2008

Av Leo Hakala - 24 mars 2008 17:23

Äntligen har det kommit tillräckligt med snö för att åka pulka.  Jag tjatade  på mamma och pappa att de skulle köra mig till farmor och farfar där jag hört att det skulle finnas en massa snö. Först lekte jag lite med hundarna och sen gick vi ut för att åka pulka. Pappa drog mig och mamma lite i trädgården, men mamma ramlade av, så jag föreslog att vi kunde gå till en backe istället. Jag fick åka med både mamma och pappa och hade jätteroligt. När vi kom tillbaka till farmor och farfar byggde vi en snögubbe och sedan åkte vi och tittade på volleyboll. Ni kan tro att jag var trött på kvällen. (Tack till roliga tant Jessi, som jag fick pulkan av.)

Jag har också lagt upp en film på när jag öppnar mitt påskägg. Se inl(ägg)et från den 20:e.


Pääsiäisen viimeinen päivä, ja talvi päätti tulla käymään täällä etelämmässäkin. Lähettiin isovanhempien luo, koska siellä oli enempi lunta kuin täällä kotona, ja leikin vähän koirien kanssa ennen kuin lähettiin pulkkaileen. Ensin isä veteli minua ja äitiä takapihalla, mutta äiti keikahti ja pudottiin kyydistä pois. Minä ehdotin, että mentäis laskemaan jotain mäkeä, ja niin tehtiin. Se oli tosi hauskaa. Kun palattiin isovanhempien luo, tehtiin iso lumiukko, ja sitten lähettiin katsomaan lentopalloa. Rankan päivän jälkeen olin ihan kuitti.

Olen muuten lisännyt yhen filmipätkän pääsiäismunan aavaamisesta, katsokaa 20 päivä.

/Leo

Av Leo Hakala - 23 mars 2008 09:53

Oltiin siis Maxin luona yötä, koska äitillä on tänäänkin kaunoluistelua lukujärjestyksessä. Mutta ensin seurustelua aamiaispöydässä. Kuvissa näkyy Max äitinsä Petran sylissä ja minä oman äitin sylissä. Max aiko lähteä moikkaamaan isovanhempiaan, joten me lähdimme kaupungille nauttimaan ihanasta ilmasta. Käytiin kahvilassa välkkärillä ja sitten lähettiin yhteen tosi isoon puistoon. Siellä on pieni eläintarha, mutta minä olin tietysti nukahtanut vaunuihin, enkä nähnyt hylkeitä, joita äiti ja iskä kuvasi. Ulkoilun jälkeen mentiin lounastamaan äitin kavereitten kanssa ja sitten he lähtivät taas katsomaan kaunoluistelua. Minä ja iskä lähettiin shoppailemaan. Isä ei kyllä hallitse sitä taitoa yhtä hyvin kuin äiti, sillä mitään ei ostettu.


Vi sov över hos Max och hade det jättetrevligt vid frukostbordet. Max skulle åka och hälsa på sina farföräldrar, så vi åkte till Haga för att strosa lite på gatorna. (Vi tänkte kanske att vi kunde hälsa på Amandus, men han är tydligen ute och flyger igen.) Efter mellis på ett kafé gick vi till Slottsskogen. Där finns en massa djur att titta på, men jag hade somnat i vagnen och såg inte sälarna mamma fotade. Vi lunchade med mammas kompisar och efter skulle dom titta på mer konståkning. Pappa och jag skulle shoppa, men han är inte lika duktig på det som mamma, för ingenting köpte vi.


/Leo

Av Leo Hakala - 22 mars 2008 09:41

Tänään äiti lähti aikasin aamulla Göteborgiin katsomaan kaunoluistelun MM-kisoja kaverinsa Monan kanssa. Olin siis iskän kanssa koko päivän, mutta koska äitillä oli kamera, ei päivän tapahtumista ole kuvia. Olin joka tapauksessa isovanhempien luona koirien kanssa leikkimässä ja myöhemmin kaverini Maxin luona. Illalla mentiin hakemaan äitiä ja me saatiin lainata Maxin 'lepolätäkköä'. Siihen minä sitten nukahdin, äitin syliin.


Idag åkte mamma tidigt i morse till Göteborg för att titta på VM i konståkning med sin kompis Mona. Jag var alltså med pappa hela dagen, men eftersom mamma hade kameran, så finns det inga bilder på dagens händelser. Efter morgonduschen med pappa åkte vi till farmor och farfar och lekte med hundarna ett tag och sedan åkte vi hem till min kompis Max. På kvällen åkte vi och hämtade mamma och vi fick låna Max' myspöl. Där somnade jag gott i mammas famn.


/Leo

Av Leo Hakala - 20 mars 2008 09:34

Nyt kun minulla on jo kuusi komeaa hammasta niin äiti antaa välillä leivänpaloja välkkäriksi. Kyllä nekin välistä menee suuhun, mutta banaani on herkullisempaa.

Illalla tuli isovanhemmat ja heillä oli iso, pallomainen lelu mukana. Ne kutsu sitä pääsiäismunaksi. Kun menin koputteleen, niin se halkes, ja siellä oli sisällä tavaraa. Jännä juttu...


Nu när jag har hela sex stycken stora, fina tänder så får jag ibland smörgås till mellanmål. Visst slinker det in en och annan bit i munnen också, men banan är mycket godare.

På kvällen kom farmor och farfar på besök och de hade en stor boll-liknande sak med sig, påskägg kallades det. När man bankade på den lite, så sprack den och inuti fanns en massa saker. Häftigt...


/Leo

Av Leo Hakala - 18 mars 2008 18:47

Idag har varit en rolig dag. Jag har varit på lekplatsen och gungat med mamma för första gången. Det var jätteroligt, men det var lite kallt så jag gungade bara en liten stund. Senare på kvällen hände något konstigt. Ett av mina gosedjur började plötsligt att hoppa och skutta. Det var så roligt att jag inte kunde hålla mig för skratt.


Tänään on ollut hauska päivä. Aurinko on paistanut kauniisti ja vaikka eilinen lumi suli heti pois, näkyy sitä vähän siellä täällä. Linnut visertävät ja on mukava keväinen tunnelma, äiti sanoo. Oltiin äitin kanssa leikkipuistossa ja minä pääsin keinumaan eka kertaa. Se oli tosi kivaa. Illalla tapahtui jotain kummallista. Yksi pehmoleluistani rupesi hyppimään ja pomppimaan. Se oli niin hauskan näköistä, että en voinut olla nauramatta.


/Leo

Av Leo Hakala - 17 mars 2008 19:56

Jag gillar att få blåbär som mellis men pappa verkar ha lite problem med att pricka min mun. Det kan ju i och för sig bero på att jag har myror i byxan när jag äter.

Idag såg jag en skål som jag ville komma åt. Mamma och pappa hade ställt den uppe på ett skåp så att jag inte skulle kunna nå den. Men jag överlistade dem och lyckades klättra upp och ställa mig på en låda och vips så nådde jag skålen. Tyvärr hade jag maximal otur för precis när jag fått tag i den så upptäckte pappa vad jag gjorde och förstörde allt.


Tykkään mustikasta mutta isällä on välistä ongelmia osua lusikalla suuhun ja sillon tulee tällaista sotkua ;)

Eteisessä olevan kaapin päällä on yks kulho, mitä olen halunnut katsoa vähän lähempää. Tänään kekkasin, että voin nousta laatikon päälle. Valitettavasti iskä huomasi mitä puuhasin, ja keskeytti tutkinnot.


/Leo

Av Leo Hakala - 16 mars 2008 19:48

Jag är ju inte så gammal ännu, men jag har redan intresserat mig för sport. Idag var det den 3:e kvartsfinalen i Volleyboll och jag var som vanligt där och hejade på Niklas och hans kompisar. I Pausen fick jag banan av farfar. Det hjälpte förresten att skälla på Niklas för idag vann de i 3 raka set och jag kunde hålla mig vaken hela tiden. Jag har, som ni redan vet, också intresserat mig för simning. Jag ville visa er en fin bild som de tagit på mig när jag dyker. Är jag inte cool?


Tänään oli sitten taas lentopalloa. Käytiin Niklasin kanssa pientä palaveria perjantaina ja tällä kertaa pojat voittivat kolme ensimmäistä erää, joten jaksoin seurata peliä austa loppuun. No, ruokatauko piti tietty pitää.

Kuten tiedätte, harrastan uintia, ja halusin näyttää tuon mahtavan kuvan kun minä sukellan.


 

/Leo

Av Leo Hakala - 15 mars 2008 19:40

Idag var vi och hälsade på min kompis Amelia och hennes föräldrar. Jag var inte blyg utan gav henne en puss så fort jag såg henne (sorry Emilia). Amelia hade en konstig sak hos sig. Den såg ut lite som en hund, men den såg inte lika snäll ut. Jag klappade den, men var lite skeptisk. Den såg rätt så lömsk ut. Senare på kvällen sjöng de vuxna till ett spel som hette 'Singstar'. Det måste låtit rätt så bra för jag kunde sova på soffan medan de höll på.


Tänään olin kaverini Amelian luona. En ujostellut yhtään, vaan annoin tytölle pusun heti kun pääsin lähelle. Amelialla on vähän samantyyppinen elävä pehmolelu kuin isovanhemmillakin. Se ei sanonut mitään ja sillä oli kiiluvat silmät. Uskalsin kyllä vähän kosketella, turvallisesti iskän sylistä. Myöhemmin illalla aikuiset lauloivat. Ehkä ei niin hyvin, mutta tarpeeksi hyvin, että nukkumaan pystyin...


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards