Alla inlägg under mars 2008

Av Leo Hakala - 13 mars 2008 21:16

Jag har fått min första skada. Nu vet jag varför mamma och pappa inte vill att jag ska leka med den roliga växten med de långa bladen. Den bits nämligen! Helt oskyldigt skulle jag klappa den lite då den brutalt högg mig i fingret. Jag gav inte ifrån mig en knyst trots att det kom en massa röd vätska ur fingret. Mamma klistrade fast någon sorts tejp på fingret, som hette plåster, och då slutade de rinna vätska. Konstigt? Jag har en känsla av att jag kommer få mycket nytta av denna uppfinning när jag växer upp, för jag kommer nog bli busig.


Olen kokenut ensimmäisen tapaturmani. Äiti on kieltänyt minua koskemasta yhteen pitkälehtiseen kukkaan, ja nyt tiedän miksi. Se puri minua sormesta niin, että rupesin vuotamaan sellaista punasta nestettä. Äiti kutsu sitä vereksi ja laittoi mun sormeen lapun, jota se kutsu laastariksi. Minä en oikein tykännyt siitä, mutta lopetti se kyllä sen nesteen vuotamisen...


/Leo

Av Leo Hakala - 11 mars 2008 21:06

Idag fyller jag 9 månader, tänk vad tiden går. Igår var jag på BVC för en rutinmässig vägning och mätning. Jag väger nu 9025 gram och är 70,2 cm lång. Hattmåttet ligger nu på 45,7 cm. Jag har nu blivit mycket rörlig och kryper snart så snabbt att mamma och pappa inte hinner plocka undan alla roliga saker som jag vill komma åt (pappas byta-kanal-på-TVn-dosa bland annat). Jag ställer mig upp mot allt möjligt och kan faktiskt, med stöd, röra mig lite i sidled.


Tänään olen ollut maan päällä suunnilleen yhtä kauan kuin olin äitin mahassa, eli 9 kuukautta. Kyllä se aika rientää! Eilen olin neuvolassa ja seuraavat olivat tulokset: 9025g, 70,2cm, 45,7cm.

Minusta on tullut tosi vikkelä. Konttaan niin nopeaa, että isä ja äiti eivät aina ehdi nostaa pois kaikkea mihin en saa koskea, mm iskän 'TV-kanavan-vaihto-vempelin' olen saanut käsiini pari kertaa (hihi). Nousen seisomaan mitä tahansa vastaan (eteenkin patterit kiinnostavat) ja voin jopa ottaa pari askelta sivuttain, jos houkutus on tarpeeksi suuri.


/Leo


Av Leo Hakala - 9 mars 2008 20:40

Idag började slutspelet i volleyboll och jag var givetvis där och tittade. Det var en spännande match men jag måste faktiskt skälla lite på Niklas. Kan de inte vinna i 3 raka set istället? Jag kan ju inte hålla mig vaken i mer är 3 set. Jag hoppas att han skärper sig tills på söndag då nästa hemmamatch är.


Tänään alkoi tämän kauden lentopallosarjan loppuottelut ja olin tietysti paikan päällä. Voitto tuli kotiin neljännen erän jälkeen, mutta mina jaksoin vain kolme erää. Täytyy jutella Niklasin kanssa, että jatkossa voittaisivat heti kolme ensimmäistä erää, niin minäkin saan nähdä ottelut kokonaan...


/Leo

Av Leo Hakala - 8 mars 2008 08:27

Jag har blivit morgonpigg! Äiti har slutat att mata mig på nätterna så jag ger igen med att vakna jättetidigt. Jag brukar somna vid 7-8 på kvällen så det är inte konstigt att man är pigg vid 5-6 på morgonen. Mamma och pappa har inte riktig fattat att jag behöver gå och lägga mig tidigare för i torsdags höll jag på att somna mitt i maten när pappa skulle ge mig min kvällsgröt (se filmen).

Igår försvann mamma och pappa en stund. Farbror Mattias och farmor kom på besök och efter att de ätit middag började jag leka med farmor. En stund senare tänkte jag att jag skulle leta upp de andra, men jag kunde inte se dem någonstans. Men det gjorde inte så mycket, för jag hade roligt med farmor och mina leksaker. Dessutom gjorde hon lika god kvällsgröt som mamma, så det gick ingen nöd på mig.


Minusta on tullut pieni aamuvirkku. Äiti ei anna enää öisin maitoa, joten kostan heräämällä jo viiden aikaan. Nukahdan nykyään jo 7-8 maissa, joten eihän se ihme, että on aamulla pirteä. Toissa iltana nukahdin kesken iltapuuron, kun iskä ei antanut sitä ajoissa.

Eilen äiti ja isi katosivat vähäksi aikaa. Isoäiti ja Mattias setä tulivat käymään ja ruokailun jälkeen rupesin leikkimään isoäidin kanssa. Vähän ajan kuluttua lähdin etsiimään muita, mutta heitä ei näkynyt eikä kuulunut. No, ei se niin haitannut, olihan minulla isoäidin kanssa hauskaa. Hän jopa osas tehdä yhtä hyvää iltapuuroa kuin äiti.


/Leo

Av Leo Hakala - 4 mars 2008 08:20

Efter en lång Finlandsresa är vi nu äntligen hemma hos pappa igen. Jag har saknat honom jättemycket och blev jätteglad när jag såg honom. Äiti och Pappa har gjort klart mitt "lekrum" och jag fick hjälpa mamma att sätta ihop de sista lådorna. Det blev jättefint och jag fick låna pappas gardiner med kaniner på som han fick av sin faster när han var liten. Pappa brukar busa med mig när jag ska få ny blöja, det tycker jag är jätteroligt (se filmen).


Rankan Suomenreissun jälkeen olen nyt taas kotona isän luona ja kuten tavallisesti hän huvittaa minua vaippaa vaihtaessa (katsokaa filmi). Hän oli saanut leikkihuoneen melkein kuntoon, me kasattiin äitin kanssa viimeiset laatikot ja nyt se huone on sitten valmis. Eikö tullutkin kiva!


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards