Alla inlägg under juni 2007

Av Leo Hakala - 28 juni 2007 17:09

Idag har jag namnsdag. Mormor rinde och grattade mig i morse och på eftermiddagen kom farmor och farfar på besök.

Mamma har försökt sy färdigt ett sk 'väggfack' (dvs ett tygstycke med ett antal fickor på) till badrummet som vi kan ha blöjor och annat bra-att-ha-inom-räckhåll-vid-blöjbyte-grejer i, men jag har varit väldigt hungrig och sällskapssjuk, så hon får nog fortsätta imorgon igen... Men den ser ut att bli fin;)

Jag har förresten lärt mig ett "vuxen-tecken" som tydligen betyder att jag inte vill bli fotograferad mer (se bilden).


Tänään on nimipäiväni. Mummu soitti ja onnitteli aamupäivällä ja iltapäivällä isän vanhemmat tuli käymään.

Äiti on yrittänyt ommella valmiiksi ns 'seinätaskua' (eli kangaspala mihin on ommeltu useampi taksu) kylppäriin, mihin voi laittaa vaippoja ja muuta vaipanvaihdon yhteydessä tarpeellisia juttuja, mutta minulla on ollut hirveen nälkä koko päivä ja muutenkin kaivannut seuraa, niin äiti saa jättää ompeleet huomiseksi. Hyvältä kyllä näyttää ;)

Olen muuten oppinut 'merkin' joka ilmeisesti tarkoittaa: 'Lopeta se valokuuvaaminen!'


/Leo

Av Leo Hakala - 27 juni 2007 16:51

Nu har jag hunnit bli 16 dagar gammal. Jag har växt hela 3 centimeter och har gått upp 600g. Låter inte så imponerand kanske, men tänk på att det är ca 18 % viktökning på ca 2 veckor. Snart är jag stor nog att spela fotboll med pappa eller träna karate med mamma. Jag har bett pappa köpa ett Nintendo Wii till mig, men jag tror inte att mamma går med på det.


Nyt olen jo 16 päivää vanha ja olin tänään terveyskeskuksessa punnitsemassa ja mittaamassa itseni. Olen kasvanut melkein kolme senttiä ja painoa on tullut 600g lisaää. Ei ehkä kuulosta niin paljolta, mutta se tekee 18% painon nousua kahdessa viikossa. Tätä vauhtia olen kohta niin iso, että pääsen potkimaan palloa isän kanssa, tai muita karatekoja äitin kanssa.


/Leo

Av Leo Hakala - 24 juni 2007 16:36

Hej


De senaste dagarna har jag ägnat mig åt min favoritsysselsättning; att sova. Jag har också träffat lite nya vänner. På midsommarafton träffade jag taxen Selma som tyckte mycket om mig och pussade mig över hela kroppen. Undrar om hon tycker att det är lika rolig att träffa mig när jag har lärt mig att gå (he, he). Jag har också lärt känna en nyckelpiga - en ganska tyst typ....


Viime aikoina olen enimmäkseen nukkunut, mutta myös ehtinyt tavata uusia ystäviä. Juhannuksena olin isovanhempieni luona ja tapasin heidän koirat Selman ja Ronjan. Ronja oli melko rauhallinen, mutta Selma oli tosi kiinnostunut minusta ja nuuski ja nuoli innoissaan. Olen myös oppinut tuntemaan yhden leppäkertun - melko hiljainen tyyppi...


/Leo




Av Leo Hakala - 22 juni 2007 19:03

Puh, vad det är svårt att skriva när man bara är 11 dagar gammal. Tur att mamma & pappa hjälper mig med de svåra, långa orden.


Huh, on vaikeata kirjoittaa kun on vain 11 päivää vanha. Onneksi äiti ja isä auttaa pitkillä ja vaikeilla sanoilla.


/Leo

Av Leo Hakala - 20 juni 2007 10:53

I dag har jag bara softat. Först tog jag en promenad och sedan badade jag lite.


Tänään olen ottanut rennosti. Ensin käytiin kävelyllä ja sitten sain kylvetä. Vesi oli ihanan lämmintä.

/Leo

Av Leo Hakala - 17 juni 2007 10:49

Fem dagar kunde mormor och morfar bärga sig, innan de kom för att se mig. Jag blev glad över att få träffa dem, och kunde också önska morfar grattis på födelsedagen.


Viisi päivää malttoi mummu ja ukki odottaa, ennen kuin tulivat minua katsomaan. Oli kiva nähdä heitä, ja pystyin myös toivottamaan ukille hyvää syntymäpäivää.

/Leo

Av Leo Hakala - 15 juni 2007 10:43

Pappa envisas med att ta en massa kort på mig. Han tycker nog att jag är världens sötaste bäbis.


Isä näpsii minusta koko ajan kuvia. Olen varmaan maailman söpöin vauva.


/Leo

Av Leo Hakala - 14 juni 2007 10:23

Efter nästan 48 timmar på BB tyckte jag att ville vidga mina vyer. Jag ville först och främst se mitt nya hem. Farmor kom med blöjor och Faster följde med bara för att få träffa mig.


Parin päivän ikäisenä tunsin, että oli aikaa jättää laitos ja mennä kotiin. Isoäiti toi minulle vaippoja, ja Kamilla-täti tuli mukaan ihan vaan saadakseen nähdä minut.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards