Alla inlägg under november 2008

Av Leo Hakala - 30 november 2008 19:25

Idag kom farmor och farfar på fika. Jag fick en alldeles egen lussebulle som var jättegod. Efter fikat fick jag en fin present av farmor. Jag fick låna pappas gamla "kalender" med en massa paket i. Ett paket varje dag ända fram till julafton bara till mig.....


Tänään isovanhemmat tuli adventtikahville. Äiti leipoi aamupäivällä joulutorttuja ja luciapullia, ja minäkin sain maistaa! Luciapulla oli tosi hyvää. Kahvittelun jälkeen isoäiti toi minulle ison taulun, mistä roikku monta, monta pakettia. Se oli kuulemma isän vanha adventtikalenteri, jota minä saan lainata. Saan avata yhden paketin joka päivä jouluun asti, mutta vasta huomenna saa avata ensimmäisen....


/Leo

Av Leo Hakala - 28 november 2008 15:10

Jag tänkte att jag skulle berätta för er hur olika saker låter. Jag har ganska bra koll på hur djur låter.


Ajattelin kertoa teille, miten eri eläimet ääntelee. Tällä kertaa, koska isä mua kuulustelee, on kaikki rutosisksi, mutta voittehan yrittää arvata, mikä eläin on kysessä ;)


/Leo

Av Leo Hakala - 25 november 2008 20:30

Idag var det dags för 18-månadersbesiktningen (fast jag bara är 17,5 mån). Jag började med att ta ett bad hemma och efter badet fick jag min nya Finlands-badrock på mig. Jag såg ut som en finländsk korsriddare. Till lunch fick jag citronkyckling och pasta. Jag har hört att citron ska vara bra för håret, så jag tog lite av maten och gnuggade in i mitt nytvättade hår. Pappa tyckte INTE att det var en bra idé. Pappa tvättade mitt hår igen, men denna gången muttrandes någon om busunge. På BVC fick jag mycket beröm. Jag väger nu 11700 g och är 80 cm lång. Jag fick en spruta också och som vanligt var jag helt cool. Efter BVC-besöket åkte pappa och jag till öppna förskolan (eller öppnis). Där träffade jag Oliva och hennes mamma Lotta. Vi lekte och sjöng sen åkte vi hem igen.


Tänään oli 1,5vuotis katsastus. Tietysti neuvolaan pitää mennä puhtaana joten iskä laitto aamusta heti kylpyyn. Sain päälleni uuden suomi-pyyhkeen ja iskä tykkäs, että näytin ihan ristiritalilta. Lounaaksi sain sitruunakanaa ja olen kuullut, että sitruuna on hyväksi hiuksille, joten tahrasin sitä vähän päähäni. Siitä iskä ei tykännyt ja jouduin taas suihkuun... Neuvolassa minua kehuttiin. Painan nyt 11700g ja pituutta on kertynyt 80cm. Sain myös piikin, mutta kuten tavallisesti olin ihan cool. Katsastuksen jälkeen mentiin tarhaan missä kaverini Oliviakin oli. Leikittiin ja laulettiin ja sitten mentiin kotiin.


/Leo

Av Leo Hakala - 24 november 2008 14:42

Jag tycker det är roligt att leka kurragömma. Det går till så att jag gömmer mig och är helt tyst. När pappa märker att det är tyst tror han att jag hittar på bus och går för att leta efter mig. När han letat ett tag så visar jag mig och säger 'tittit' eller 'böööö'. Det är jätteroligt.


Leikin usein piilosta. Se tapahtuu siten, että minä menen piiloon ja olen ihan hiljaa. Sillon iskä luulee, että keksin kepposia, ja tulee minua etsimään. Kun hän on vähän aikaa etsinyt, näyttäydyn ja sanon 'tittit' tai 'bööö'. Se on tosi hauskaa.


/Leo

Av Leo Hakala - 23 november 2008 14:31

Idag fick jag pappa att skatta så mycket att han knappt fick någon luft. Han satt vid datorn och mamma var i sovrummet när han hörde konstiga ljud från toaletten. När han kom in på toaletten fick han se mig... eller rättare sagt mina ben som stack upp ur toalettstolen. Jag skulle stäcka mig ner för att plaska lite i vattnet och fick lite frammåtvikt och helt plötsligt satt jag fast med benen rakt upp i vädret. Pappa skrattade så tårarna rann. Själv hade jag svårt att se det roliga.

Lite senare på dagen spelade jag innebandy med pappa sedan åkte vi och tittade på volleyboll. På volleybollen fanns det en liten söt tjej. Hon hade en napp i ett snöre. Jag hjälpte henne att sätta nappen i munnen för det är där man ska ha den om man är så liten (Själv har jag varit nappfri i över ett halvår nu).


Minä tykkään läträtä veden kanssa, mutta äiti on kieltänyt minua läträämästä muualla kuin kylpyhuoneessa ja uimahallissa. Tänään ei oltu uimassa, enkä kylpyynkään päässyt, mutta vessanpöntöstähän löytyy vettä. Valitettavasti vesi on niin syvällä, että kun kurkotin sitä saavuttamaan, jäin niinkun kiinni pöntön reunalle. Iskän mielestä se oli tosi hauskaa, ja hän nauroi kippurassa kauan aikaa, ennen kuin auttoi minut pois. Nyt äiti on sanonut, että kylppärissäkään ei saa läträtä muuta kuin ammeessa.

Iltapäivällä lainasin isin mailaa ja pelasin vähän sählyä ennen kuin lähettiin isovanhempien luo ja lentopalloa katsomaan. Lentopalloa oli katsomassa myös pieni tyttö, jolla oli tutti narussa. Minä autoin tutin hänen suuhunsa, koska siellä sen pitäisi olla, ainakin pienillä vauvoilla (itse jäti tutin pois jo puoli vuotta sitten).


/Leo

Av Leo Hakala - 20 november 2008 14:25

Idag blev pappa lite orolig. Han var i ett annat rum och märkte att det blivit alldeles tyst. Detta brukar betyda att jag hittar på något bus, men inte denna gången. Vissa dagar låter pappa inte mig sova efter lunch för att han tycker att jag är för pigg på kvällen. Idag straffade det sig för jag hade somnat mitt bland mina leksaker. Pappa lät mig sova en stund sen väckte han mig och jag fick banan.


Tänään iskä säikähti kun istui tietokoneen ääressä ja yht'äkkiä tajus, että olin ihan hiljaa. Yleensä se tarkottaa sitä, että keksin kepposia, mutta tällä kertaa olin vain nukahtanut kesken leikin. Iskä kun ei aina anna minun nukkua päiväunia, koska tykkää että olen illasta liian pirteä. Sain joka tapauksessa vähän aikaa nukkua ennen kuin hän herätti minut välipalalle.


/Leo

Av Leo Hakala - 18 november 2008 14:06

Nu har jag varit hemma med pappa ett par veckor (utan att mamma är hemma också) och jag tycker att han sköter sig ganska bra. Vi brukar busa mycket och ibland går vi till lekplatsen. Det finns en låda i köket som inte har någon spärr. Eftersom den går att öppna så antar jag att det är mina saker som ligger däri och jag tycker att de ligger mycket bättre på golvet. Pappa brukar muttra och lägga tillbaka sakerna efter ett tag - jag tror inte att han har fattat.


Nyt olen ollut iskän hoivissa pari viikkoa, ja mielestäni hän hoitaa asiat melko hyvin. Kotona peuhataan paljon ja joskus käydään leikkipuistossa. Keittiössä on yksi laatikko, jonka minäkin saan auki, ja otaksun siis, että sisältö on minun käytettävissä. Mielestäni tavarat pitäisi olla lattialla, mutta iskä on toista mieltä. Aina kun olen saanut kaikki hyvin näytille, niin hän laittaa ne takaisin laatikkoon piiloon.


/Leo

Av Leo Hakala - 11 november 2008 11:31

Idag har jag lärt mig att katter är lömska djur och inte går att lita på. Nu var detta i och för sig en lo-katt, men jag tror att alla kattdjur är lika lömska. Helt oprovocerat attackerade den mig, gång på gång. (Se filmen)


Tänään opin, että kissat ovat viekkaita ja epäluotettavia. Kyseessä oli kylläkin ilveskissa, mutta luulen, että kaikki kissat ovat yhtä kieroja. Yllyttämättä se hyökkäsi kimppuuni kerta toisensa jälkeen.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards