Alla inlägg under december 2007

Av Leo Hakala - 31 december 2007 12:36

Tänään on vuoden viimeinen päivä. Ollaan kaverini Maxin luona. Hänen vanhemmat ja isovanhemmat sekä minun vanhemmat istuvat pöydässä ja syövät, mutta me viihdytään paremmin Maxin leikkimatolla, jota myös kutsutaan Muumlaaksoksi. Max on minusta vähän nuorempi, ja nukahti kesken juhlien, mutta minä olin vauhdissa koko illan. Maxin isovanhemmatkin lähtivät aikaisin kotia. Juuri kun olin nukahtanut, rupesi kuulumaan sellaista paukutusta, että heräsin taas. Mutta oli vissin hyvä niin, koska näytti siltä, että juuri silloin oli illan kohokohta. Äiti ja isä toivottivat minulle hyvää uutta vuotta, ja sitten pystyin rauhallaisesti nukahtaa uudestaan.


Idag är årets sista dag. Vi är hos min kompis Max. Hans föräldrar och farföräldrar samt mamma och pappa sitter vid bordet och äter, men Max och jag trivs bättre i hans gym - även kallat Mumindalen. Max är lite yngre än jag och somnar mitt i festen. Även Max farmor och farfar lämnar oss tidigt, men jag håller igång hela kvällen. Det var festligt, fast jag tyckte Magnus höll lite väl hårt på barskåpets innehåll. Precis när jag somnat väcktes jag av ett fasligt smattrande och pangande, men det var nog bra det, för det verkade vara kvällens höjdpunkt. Mamma och pappa önskade mig gott nytt år, och sen kunde jag lugnt somna om.


/Leo

Av Leo Hakala - 29 december 2007 12:20

Uimakoulusta on lomaa, mutta äiti ja isi vei minut silti uimaan. Altassa oli paljon porukkaa ja oli vähän vaikeaa keskittyä uimiseen, mutta kivaa oli. Tällä kertaa olin ensimmäistä kertaa isin kanssa suikussa/saunassa. Ihan kivasti meni sekin, mutta äitillä kesti hirveen kauan, vaikka sen ei minusta tarttenu huolehtia. Saatiin isän kanssa odottaa sitä vaikka kuinka kauan.

Uimisen jälkeen lähdettiin Falkenbergiin hakemaan saamani joululahjat kotia. Minulla on sielläkin sellainen kiva viltti, jonka päällä voin leikkiä, mutta tällä kertaa en saanut olla rauhassa, vaan sellainen minun kokonen karvainen otus tuli ja otti minnun paikan :(  Äiti sanoo, että se otus on koira ja sen nimi on Selma.


Vi har lov från babysimmet, men mamma och pappa tog mig till simhallen i alla fall. Det var mycket folk i bassängen och jag hade lite svårt att koncentrera mig på simningen, men det var roligt. För första gången fick jag duscha/basta med pappa, och det gick bra, men mamma tog en faslig tid på sig, fast hon inte ens hade mig att ta hand om. Vi fick vänta jätte länge innan mamma kom ut ur omklädningsrummet.

Efter badet åkte vi till Farmor och farfar för att hämta hem mina julklappar. Medan alla andra äter, brukar jag ibland ligga på en filt på golvet och leka för mig själv, men idag fick jag inte vara ifred. En lurvig varelse kom och tog min plats :( Mamma säger att varelsen heter Selma och hon är en hund. Dom gör lite som dom vill, hundarna, tror jag...


/Leo

Av Leo Hakala - 27 december 2007 18:33

Pappa tycker nog väldigt mycket om mig för han har gjort två jättefina tavlor på mig. Den ena är jätte-stor och den hänger nu över min säng. Den andra tavlan är en stor bild som består av en massa små bilder, så om man står långt borta ser man 1 stor bild och om man står nära ser man flera hundra små bilder, fiffigt va?


Isä tycki minä. Kaksi tosi kaunis taveli..... Hmmm, mamma får hjälpa mig istället. Pappa är ju värdelös på finska.


Niin...

Isä on tehnyt tällaisia isoja tauluja minusta. Se alimmainen on koottu monesta pienestä kuvasta, jotka erottuu jos katsoo läheltä, ja kaukaa näkuu vain yksi kuva.


/Leo

Av Leo Hakala - 25 december 2007 18:20

Tänään käytiin moikkaamassa Leijaa ja hänen vanhempiaan. Leijan äiti Mirkka luki meille kirjaa Nalle Puhista.


Idag var vi och hälsade på Leija och hennes föräldrar. Leijas mamma Mirkka läste för oss. Boken handlade om Nalle Puh.


/Leo

Av Leo Hakala - 24 december 2007 18:00

Tänään on sitten se oikea jouluaatto ja taas syödään jouluruokaa ja odotellaan joulupukkia. Täälläkin nostettiin se vihreä puu sisälle ja äiti ja isi koristelivat sen. Minä en tällä kertaa jaksanut joulupukkia odottaa, mutta näänhän minä kuvista, että se pukki kävi. Lahjoja sain silti, ja isä auttoi minua avaamaan niitä.


Idag är det julafton igen och återigen fick vi äta en massa julmat och vänta på tomten. Det ingår inte i ett traditionellt finskt julbord heller, men här äter man kalkon på julafton, och jag fick också smaka. Det var jättegott! Efter Kalle Ankas jul klädde jag och pappa granen. Sen tog det en fasligt lång tid innan tomten kom, så jag var tvungen att ta en tupplur, och missade honom. Men jag ser ju på bilderna att han varit här. Paket fick jag i alla fall, och pappa fick hjälpa mig att öppna dem.


/Leo

Av Leo Hakala - 23 december 2007 17:47

Tänään körröteltiin mummolaan jatkamaan joulunviettoa. Kävin aamukylvyssä isän kanssa ennen lähtöä. Amme oli paljon isompi kuin meillä kotona, ja siinä olisi vaikka uinut, jos isä ei olisi ottanut niin paljon tilaa.

Mummolassa odottivat mummun ja ukin lisäksi Riku-eno ja Anna. He ovat minun kielikummeja, ja ovat luvanneet opettaa minulle monta kieltä.


Idag är det da'n före doppareda'n, men för mig var det doppareda'n redan idag, för jag doppade mig med pappa i badet. Det var en mycket större badbalja än den jag har hemma, och jag kunde ha simmat i den om inte pappa tagit så stor plats. Men det var roligt att plaska med honom. Efter badet åkte vi hem till mormor och morfar, där även morbror Riku och Anna var. De är mina språkfaddrar och ska lära mig alla språk de kan.


/Leo

Av Leo Hakala - 22 december 2007 17:26

Koska emme voi viettää joulua kaikkien isovanhempien kanssa yhtä aikaa, isä ja äiti sanoo, että tänä vuonna jouluaatto tulee kahdesti. Tänään on siis tämän vuoden ensimmäinen jouluaatto. Ensin käytiin isomummon luona kahvilla ja vietiin laatikollinen isän tekemiä joulukarkkeja. Sitten mentiin katsomaan lentopalloa, mutta minä otin kesken pelin pienet nokoset, kun tiesin, että tulee pitkä päivä. Falkenbergin pojat tietysti voittivat, ja Niklas-setä oli tosi tyytyväinen. Ottelun jälkeen mentiin isovanhempieni luo syömään (ruotsalaista) jouluruokaa ja odottelemaan joulupukkia. Isä oli luvannut, että hän tulee, vaikka ei oikeasti ole jouluaatto. Odotellessa leikin Ronjan kanssa, se on sellainen ihan elävä pehmolelu. Illalla joulupukki sitten tuli, ja minä sain kaikista eniten joululahjoja!


Eftersom vi inte kan fira jul med både mor- och farföräldrar samtidigt, så sa mamma och pappa att julafton kommer två gånger i år. Idag är julafton nr ett. Först var vi hos gammelfarmor på fika och lämnade en låda julgodis som pappa gjort. Sedan var vi och tittade på volleyboll. Jag tog en tupplur mitt i matchen, för jag visste att det skulle bli en lång dag. Falkenberg vann, naturligtvis, och farbror Niklas var förståss nöjd och glad. Efter matchen åkte vi hem till farmor och farfar och åt (svenskt) julbord. I väntan på jultomten lekte jag lite med Ronja, ett alldeles levande gosedjur. På kvällen kom sen tomten och jag fick flest paket av alla!


/Leo

Av Leo Hakala - 22 december 2007 00:18

Jag ville bara önska alla mina blogg-läsare en riktigt god jul. Mamma och pappa har pratat om en gubbe som heter tomten som ska besöka oss och jag väntar med spänning på att få träffa honom.


Nyt on kuulemma kaikki lahjat paketoitu ja joulukarkit tehty. Tänään lähdemme viettämään joulua isovanhempien luo, ja jouluaatoksi mennään mummun ja ukin luokse. Isä on luvannut, että Joulupukki tulee käymään (kuka lie hän?) ja että hän tulee jakamaan kaikille kilteille lapsille lahjoja. No minä olen varmaan ollut kiltti, kun saan lahjoja aina silloin tällöin. Vastahan minä sen hyppykiikunkin sain.

Hauskaa joulua kaikille lukijoille!


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards