Alla inlägg under december 2007

Av Leo Hakala - 21 december 2007 00:15

Idag kom farmor och farfar på besök för att busa lite med mig. Jag lyckades att få ner dem på "min nivå" och jag visade dem hur mitt baby-gym fungerar.


Tänään isovanhemmat tulivat käymään ja esittelin heille miten leikkimatolla ollaan.


/Leo

Av Leo Hakala - 19 december 2007 00:12

Idag har jag varit busig. Först så välte jag mitt baby-gym och sedan, när mamma och pappa tittade bort, försökte jag öppna mina julklappar. Tydligen måste jag vänta ett par dagar till ;-(


Tänään kumosin leikkimattoni, ihan vahingossa vaan...  ;)

Äiti ja isä ovat tuoneet puun sisälle ja ripustaneet kynttilöitä ja palloja sen oksille. Ne kutsuvat sitä joulukuuseksi, ja onhan se nättiä kateltavaa. Mutta minua kiinnostaa ne paketit sen kuusen alla kaikista eniten. Tänään sain yhden käsiini, mutta äiti sanoi, että en saa avata sitä vasta kuin jouluaattona :(


/Leo

Av Leo Hakala - 17 december 2007 00:09

Idag har jag övat på att krypa. Det går inget vidare. Jag fattar hur man kommer upp på alla fyra med sen går det bara bakåt. Jag tror de har satt växellådan bak-å-fram på mig. Och eftersom det bara går bakåt är det lätt att man fastnar.


Harjoittelen kovasti konttaamista, mutta huonosti menee. En millään pääse eteenpäin vaikka kuinka yritän. Ja koska silmiä ei ole takaraivossa, niin joutuu välistä hankaliin paikkoihin...


/Leo

Av Leo Hakala - 13 december 2007 00:04

Idag hade mamma och pappa bjudit in sin föräldrar-grupp på lussefika. Alla kunde komma och vi var sammanlagt 6 bäbisar. Innan Sixten kom hade jag alla 4 tjejerna för mig själv, men jag hade inget emot att dela med mig. Ärligt talat var de rätt tröttsamt att försöka underhålla 4 tjejer själv.


Tänään vanhempani olivat kutsuneet kaikki vanhempainryhmästä Lucia-kahville. Kaikki pystyivät tulemaan ja meitä oli kaiken kaikkiaan kuusi vauvaa. Sain yksin vietellä neljää suloista kimmaa, ennen kuin 'matti-myöhänen' -Sixten tuli. Ja hyvä että tulikin, sillä oli niin rasittavaa viihdyttää tyttöjä, että jouduin ottamaan pienet torkut kesken kahvin.

/Leo

Av Leo Hakala - 12 december 2007 00:01

Jag fick en hoppgunga av farmor och farfar i halvårspresent. Jag tycker det är jättekul att hoppa i den även om det inte är lika mjukt som att hoppa på pappas mage.


Sain hyppykeinun puolivuotislahjaksi isovanhemmiltani. On tosi lystiä hyppiä siinä, vaikka isän ja äitin vatsalla/sylissä hyppiminen on hauskempaa...

/Leo

Av Leo Hakala - 11 december 2007 11:06

Tänään on tasan kuusi kuukautta sitten kun synnyin, ja olin taas neuvolassa. Tällä kertaa siellä oli myös lääkäri, joka tarkasti, että kaikki on kunnossa. Painan nyt reilu kahdeksan kiloa ja olen 67,5 cm pitkä.


Idag är det exakt sex månader sedan jag föddes och jag har varit på BVC på läkarundersökning. Allt är som det ska och jag är nu lite drygt 8 kg tung och 67,5 cm lång.


/Leo

Av Leo Hakala - 8 december 2007 23:09

Tänään oli minun nimiäiset. Juhlat olivat tosi onnistuneet. Lavalla, itse seremonian aikana - jolloin Hans ja Sofia soittivat ja lauloivat kauniisti, kummini Kamilla ja Niklas kiittivät luottamuksesta ja vanhempani lausuivat lupauksensa, oikein riimillä! - oli valojen alla pikkasen kuuma ja seppelekin kutitti, mutta muuten olin tyytyväinen tapahtumaan. Nykyään on kuulemma taivaalla tähti, jolla on sama nimi kuin minulla (kummini olivat järkänneet sellaisen jutun). Monoceros-nimiseen galaxiin se tähti kuuluu. Omistan myös 10 neliömetriä sademetsää Borneossa, jossa asustaa orankeja, ja äiti sanoi, että voin ehkä joku päivä matkustaa niitä katsomaan.


Idag hade jag 'i-stället-för-dop' -fest, och väldigt lyckat blev det. På scenen, under själva seremonin - då Hans och Sofia spelade och sjöng så fint, mina faddrar Kamilla och Niklas tackade för förtroendet och mina föräldrar läste upp sina löften, på rim! - var det lite varmt under strålkastarna och kransen kliade, men i stort sett var jag nöjd med tillställningen. Det var ca 30 gäster, så det fanns gott om famnar att vila i och äntligen fick jag träffa min nyaste kompis Max. (Vi ska tydligen spela fotboll ihop sen när vi är lite större, säger pappa).

Det finns numera en stjärna i galaxen Monoceros som heter samma som jag (mina faddrar har ordnat den saken). Jag äger också lite regnskog på Borneo, där det bor orangutanger, som mamma sa att jag en dag kanske kan åka och hälsa på.


/Leo

Av Leo Hakala - 6 december 2007 20:31

Tänään on Suomen itsenäisyyspäivä ja juhlimme sitä Motalassa. Kuunneltiin mm kuoroa, jossa mummu on mukana, ja saatiin nauttia kakkukahvit.

Juhlien jälkeen lähettiin taas ajeleen kotiapäin, mutta ensin kävästiin moikkaamassa Åsan perhettä, kun he matkan varrella asuvat. Alvin on minusta pari kuukautta vanhempi ja yritin tarkkaan katsella mallia, kun hän konttas, niin ehkä minäkin kohta oppisin. Sain myös kokeillä hänen hyppykeinuaan, ja se vasta lystiä oli!


Idag är det Finlands självständighetsdag och vi firade detta i Motala. Vi lyssnade bl.a på kören som mormor är med i och fick jättegod tårta.

Efter festen var det dags att köra hemåt, men vi hälsade först på Åsa och hennes familj, eftersom de bor på vägen. Alvin är ca två månader äldre än jag, och jag frågade honom om tips angående detta med krypning. Jag tror jag fattade, så jag kryper nog iväg snart ;) Jag fick prova hans hoppgunga, och det var roligt må ni tro! Jag sa till pappa, att en sån vill jag ha, men han sa bara 'Vi får väl se vad tomten kommer med.'


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards