Alla inlägg under december 2008

Av Leo Hakala - 31 december 2008 19:38

Idag kom min kompis Max hit med sina päron för att fira nyår. Jag och Max lekte med min leksaker och jag lånade ut min gung-ko till honom. Efter att vi lekt en stund och ätit gott fick jag ta på mig min stålmannen-pyjamas. Vi lekte att stålmannen utsatts för en kryptonit-attack och att Max räddade honom i min nyckelpige-vagn. Efter en stunds bus läste pappa en saga och sen var det nitti-dax för oss.


Tänään kaverini Max tuli vanhempiensa kanssa viettämään iltaa ja juhlimaan uuden vuoden alkua. Telmittiin Maxin kanssa koko illan ja hän on kiva kaveri, vaikka yrittikin iskee äitiäni. Kun oli nukkumaanmenoaika, iskä luki meille sadun nenäkkäästä sarvikuonosta, joka on minun suosikkisatu.


/Leo

Av Leo Hakala - 27 december 2008 19:28

Innan Mummu och Ukki åkte hem dansade vi lite ringdans. Tyvärr kunde vi inte dansa runt det sticksiga trädet för mamma och pappa har ställt det lite dumt.


Ennen kuin mummu ja ukki lähtivät, ehittiin tanssia vähän piiritanssia.


/Leo

Av Leo Hakala - 26 december 2008 19:26

Idag kom farmor och farfar till oss och då passade jag på att visa farfar min nya fina buss. Jag tror att han blev lite avundsjuk.


Tänään isovanhemmat tulivat käymään ja näytin isoisälle hienoa linja-autoani. Luulen, että hänellä vähän kävi kateeksi.


/Leo

Av Leo Hakala - 25 december 2008 19:24

Idag åkte vi tillbaka till Halmstad och på kvällen kom Mummu och Ukki på besök. De hade med sig ännu mer paket. Jag fick en jättefin buss som jag sedan inte vill släppa på hela kvällen. Brum-brum.


Tänään lähettin takaisin Halmstaadiin ja illalla Mummu ja Ukki tulivat. Heiltä sain lisää lahjoja. Minä olisin voinut leikkiä linja-autolla vaikka koko yön, mutta äiti käski nukkumaan, eikä sen mieltä muuta mikään, jos se jotain on saanut päähänsä...


/Leo

Av Leo Hakala - 24 december 2008 19:16

Vi började dagen med att åka till Falkenberg. Först besökte vi min gammel-farmor sedan åkte vi till farmor och farfar. Vi tog en lång prommenad och jag somnade lite. Lagom till att jag vaknade var det dags att titta på Kalle Anka. Jag fick sitta i faster Kamillas knä och luta mig mot hennes mage som av någon anledning börjat puta ut. Det pratas om något som kallas för 'kusin' med jag tror att det är för mycket julmat. Jag lekte sedan lite och kollade in alla paketen. Tomten kom och artigt tackade jag för alla paket jag fick. Pappa hade gått för att köpa tidningen så farbror Mattias hjälpte mig att stapla paketen. Jag fick en massa kul saker, bland annat en gung-ko.


Lähettiin tänä aamuna Falkenbergiin tervehtimään minun isomummoa ja viettämään joulua isovanhempieni luona. Lounaan jälkeen tehtin kävelylenkki, ja minä otin makoset nokoset. Kun heräsin, oli Kamilla-täti ja Mattias-setäkin tulleet avopuolisoineen ja me kaikki kahviteltiin katsellen perinteistä 'Aku Ankan Joulutervehdys' -ohjelmaa. Minä istuin Kamilla-tädin sylissä, ku sillä on sellanen iso vatsa ilmestynyt, johon oli mukava nojata. Aku Ankan jälkeen leikin vähän Alexandran ja Mattiaksen kanssa ja sitten oli aika istua nauttiimaan joulupöydän antimia. Minä maistoin Janssonin kiusausta, lihapullia, silliä ja kananmunaa. Kaikki oli hyvää. Ruuan jälkeen ilmesty hirveä kasa joululahjoja, jotka ei ihan mahtunut kuusen alle niin kuin meillä kotona. Joulupukki kävi ne jakaamassa, ja kiitin kohteliaasti jokaisesta paketista. Sain paljon kivaa kamaa, mm keinu-lehmän, josta pidin kovasti.


/Leo

Av Leo Hakala - 23 december 2008 19:13

Jag undrar hur länge det ska ligga en massa paket undet vårt sticksiga träd? Jag tycker att de är i vägen och att någon (jag) borde göra något åt saken. Men äiti och pappa har sagt att jag måste vänta tills i morgon.


Olen ihmetellyt kuinka kauan paketit kuusen alla oikeen saa lojua. Äiti ja iskä sanoo, että huomenna vasta saa ne aukasta.


/Leo

Av Leo Hakala - 23 december 2008 18:23

Jag vill önska alla mina trogna blogg-fans en riktigt God Jul. Jag övertalade mina föräldrar att ta en fin julbild på oss, vilket de ställde upp på efter viss tvekan. Jag har dessutom gjort en liten julhälsningsfilm. (Glöm inte att sätta på ljudet innan ni startar filmen).


Haluan toivottaa kaikille lukijoille oikein rattoisaa joulua. Sain vanhempani suostumaan mukaan perhekuvaan, jonkin vertaisen painostuksen jälkeen, ja lisäksi iskä autoi minua tekemään pienen joulutervehdysfilminkin (muistakaa ääni).


/Leo

Av Leo Hakala - 20 december 2008 21:55

Äiti och pappa måste blivit tokiga! De har plockat in ett sticksigt träd och satt i vår matsal. Inte nog med det de har satt lampor och färggranna kulor i trädet och lagt en massa intressanta paket under. Och sen talar de om för mig att jag inte får röra... hur tänker de? Om de inte vill att jag ska röra får de väl låta bli att samla så mycket intressanta saker där!


Äiti ja iskä ovat tulleet ihan hulluksi. He toivat sisälle ison pistelevän puun johon he laittoivat monta pientä lamppua, kimaltelevia palloja ja kauniita lahjoja sen alle. Ja sitten he kieltävät minua koskemasta mihinkään! Ihan hulluja siis...


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards