Direktlänk till inlägg 24 december 2008

Julafton/ Jouluaatto

Av Leo Hakala - 24 december 2008 19:16

Vi började dagen med att åka till Falkenberg. Först besökte vi min gammel-farmor sedan åkte vi till farmor och farfar. Vi tog en lång prommenad och jag somnade lite. Lagom till att jag vaknade var det dags att titta på Kalle Anka. Jag fick sitta i faster Kamillas knä och luta mig mot hennes mage som av någon anledning börjat puta ut. Det pratas om något som kallas för 'kusin' med jag tror att det är för mycket julmat. Jag lekte sedan lite och kollade in alla paketen. Tomten kom och artigt tackade jag för alla paket jag fick. Pappa hade gått för att köpa tidningen så farbror Mattias hjälpte mig att stapla paketen. Jag fick en massa kul saker, bland annat en gung-ko.


Lähettiin tänä aamuna Falkenbergiin tervehtimään minun isomummoa ja viettämään joulua isovanhempieni luona. Lounaan jälkeen tehtin kävelylenkki, ja minä otin makoset nokoset. Kun heräsin, oli Kamilla-täti ja Mattias-setäkin tulleet avopuolisoineen ja me kaikki kahviteltiin katsellen perinteistä 'Aku Ankan Joulutervehdys' -ohjelmaa. Minä istuin Kamilla-tädin sylissä, ku sillä on sellanen iso vatsa ilmestynyt, johon oli mukava nojata. Aku Ankan jälkeen leikin vähän Alexandran ja Mattiaksen kanssa ja sitten oli aika istua nauttiimaan joulupöydän antimia. Minä maistoin Janssonin kiusausta, lihapullia, silliä ja kananmunaa. Kaikki oli hyvää. Ruuan jälkeen ilmesty hirveä kasa joululahjoja, jotka ei ihan mahtunut kuusen alle niin kuin meillä kotona. Joulupukki kävi ne jakaamassa, ja kiitin kohteliaasti jokaisesta paketista. Sain paljon kivaa kamaa, mm keinu-lehmän, josta pidin kovasti.


/Leo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo Hakala - 20 juni 2015 18:00

Kevät ja alkukesä on ollut kylmä, mutta vohan sitä oleskella rannalla silti. / Våren och försommaren har varit kall, men visst kan man va på stranden ändå. Joidenkin mielestä voi melkeinpä käydä pulahtamassakin... / Somliga tycker det är helt ok...

Av Leo Hakala - 19 juni 2015 18:00

Perinteistä juhannusviettoa - silliä & 'rilliä' / Traditionsenligt firande - sill & grill   Max vanhempineen on käymässä. / Max med föräldrar är och hälsar på.   Leo lukee tooosi jännää kirjasarjaa. / Leo har fastnat i en väääldigt spännand...

Av Leo Hakala - 16 juni 2015 17:45



Tänään oli vyökokeet. Hyvin meni :) / Idag var det gradering. Det gick bra :)    ...

Av Leo Hakala - 14 juni 2015 17:45

             

Av Leo Hakala - 13 juni 2015 17:45

    Pac Man -kakku/-tårta      

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards