Alla inlägg under september 2008

Av Leo Hakala - 29 september 2008 15:44

Taas mummu ja ukki ovat käymässä ja sekä remppatyöt, että pihaprojekti alkaa pikkuhiljaa valmistumaan. Isoisä tuli tänään iltapäivällä sellasella pienellä koneella tasottamaan maata ja nyt kuulemma voisi ruveta heittelemän ruohonsiemeniä, iskä sanoo. Mutta äiti sanoo, että vielä pitäisi nuo isot puut saada pois, niin enpä tiedä millon tästä valmista tulee. Sisällä on keittiön puoli on melkein valmis, nyt puuttuu vaan ruokahuoneen tapetit ja pientä viimestelyä. Minulle on luvattu, että parin viikon päästä saan vapaasti liikkua talon joka huoneessa (paitsi ei työhuoneessa).


Mormor och morfar har varit här igen och nu börjar både kök och uteprojektet bli klart. Farfar kom hit idag på eftermiddagen med 'Mantis' och jämnade till marken så att nu kan man börja så nytt gräs, säger pappa. Men mamma säger att de två stora träden måste ner först, så jag vet inte när det blir klart.

Inomhus är köket nästan klart och i matsalsdelen är det bara tapetsering samt lite småpill kvar. Jag har blivt lovad full tillgång till husets alla rum (förutom datarummet) om ett par veckor.


/Leo

Av Leo Hakala - 24 september 2008 15:07

Vaikka töitä rittää ollaan me ehditty leikkimäänkin. Leikkipuistossa viihdyn tosi hyvin, varsinkin tällaisena ihanan lämpösenä ja aurinkoisena syyspäivänä.


Fastän det finns gott om arbete hinner vi gå till lekplatsen också. Här trivs jag och har det roligt, speciellt en så solig och varm höstdag som denna.


/Leo

Av Leo Hakala - 23 september 2008 15:01

Meidän pihaprojekti etenee hurjaa vauhtia nyt kun sekä äiti että isä on kotona ja ilmat ovat suotuisat.


Trädgårdsprojektet framskrider med stormsteg nu när både mamma och pappa är hemma och vädret är det bästa man kan få på hösten.


/Leo

Av Leo Hakala - 20 september 2008 14:39

Mummu ja ukki ovat käymässä. Olin tänään äitin ja mummun kanssa kaupungilla koko päivän ja kotia tultua mummu antoi minulle iltapalaa. Ukki auttoi isää remonttitöissä.


Mormor och morfar är på besök. Jag har varit på stan med mamma och mormor hela dagen. Väl hemma fick jag middag av mormor och pappa fick hjälp av morfar med renoveringsarbetet.


/Leo

Av Leo Hakala - 18 september 2008 14:33

Uimakoulu on taas alkanut ja siellä on minusta tosi kivaa. Aloitetaan aina aamusuihkulla ja sitten harjotellaan mm renkaissa roikumista. Tänä syksynä pitäisi opetella yhden 'kellukemakkaran' varassa uimaan.


Babysimmet har nu börjat igen och jag tycker det är lika roligt varje gång. Vi börjar alltid med en morgondusch och sedan övar vi bl.a att hänga i sköldpadderingarna. Denna hösten ska vi även lära oss att simma med bara en 'flytkorv'.


/Leo

Av Leo Hakala - 16 september 2008 15:23

Nu har hösten kommit och jag och mamma har krattat löv, medan pappa har jobbat med köket och i trädgården. Från och med igår är pappa pappaledig och då har vi tid att gå ner till lekplatsen. Jag klättrar upp alldeles själv till rutschkanan och jag vågar åka ner utan assistans.

Jag har även varit på 15-månaderskontroll på BVC och här är resultaten: 10750g, 76,5cm, 48cm. För övrigt så är jag en hejare på att härmas nu (lärde mig till exempel att hurra på bröllopsmiddagen) och förstår en massa fler ord än jag kan uttala. Har fått ytterligare två tänder och har nu totalt 8 där uppe och 6 där nere. 


Nyt on syksy ja ollaan äitin kans haravoitu pihaa sillä aikaa kun iskä on työskennellyt keittiössä. Tästä päivästä lähtien iskä on isyyslomalla ja silloin hänellä on aikaa viedä minua leikkipuistoon. Osaan kiivetä liukumäen portaat itse ja uskallan laskea alas ilman apua.

Olen myös ollut neuvolassa 15kk katsastuksessa ja tässä tulokset: 10750g, 76,5cm, 48cm. Mitäs muuta... Matkin nyt kovasti kaikkia ja opin viikonlopun hääjuhlissa hurraamaan (eli eläköön-huutoja ruotsiksi), ymmärrän paljon enempi sanoja, kuin mitä osaan lausua ja olen saanut kaksi hammasta lisää, nyt siis kaikenkaikkiaan 8 ylä- ja 6 alaleuassa.


/Leo

Av Leo Hakala - 14 september 2008 15:05

Efter en lång natt sov jag till klockan tio och därför missade vi hotellfrukosten. Men det gjorde inte så mycket, för brudparet bjöd på brunch hemma hos sig, och pizzabullarna där var smaskens. Det var även presentöppning och då finns det ju alltid snören att leka med, så sysslolös behövde man inte gå ;)

Efter brunchen åkte vi och hälsade på Emilia, för vi var ju ändå i närheten. På väg dit tjattrade mamma och pappa så mycket att jag var tvungen att stoppa fingrarna i öronen så att jag kunde sova lite. Man måste ju vara utvilad när man skall hälsa på kompisar, annars orka man ju inte leka. När det var middagsdags fick jag smaka på något nytt. Emilia är ju lite äldre - 18 - och får köpa ut mjölk. Hon bjöd friskt på det, och jag tackade och tog emot. Undrar hur långt det är kvar tills jag får köpa mjölk?


Pitkän yön jälkeen nukuin oikein pitkään, vasta 10:ltä heräsin. Valitettavasti ei sen takia saatu hotelliaamiaista, mutta ei se mitään haitannut, koska hääpari tarjosi lounasta kotonaan. Heidän pizzapullat oli tosi hyviä.

Lounaan jälkeen mentiin kyläilemään Emilian luo, koska niin lähellä oltiin. Matkalla sinne, iskä ja äiti päläpättivät niin paljon, että jouduin laittamaan sormet korviin, että saisin nukuttua. Täytyyhän kavereita tervehtiä pirteänä, ei muuten jaksa leikkiä. Illalliselle Emilia tarjosi minulle jotain uutta - maitoa. Saiskohan sitä kotonakin, jos kiltisti pyytäis?


/Leo


Av Leo Hakala - 13 september 2008 14:53

Idag åkte vi till Skåne för att vara med på Mammas och pappas kompisars bröllop. Carina och Håkan heter de och bor i Stora Harrie i Skåne. Vi skulle bo på hotell som låg precis bredvid Eslövs torg. Vigseln förättades i Stora Harrie kyrka och naturligtvis var bruden enastående vacker och brudgummen mycket stilig. Bröllopsfesten skulle vara på Ellinge slott dit budparet åkte i en lite annorlunda bil. Där var en koffert där bak, som jag tänkte jag kunde åkt i, men jag hann inte riktigt med. Jag fick åka med mamma och pappa i vår bil istället.


Tänään lähettin iskän ja äitin kavereitten - Carinan ja Håkanin häitä juhlimaan. He asuvat eteläruotsissa Stora Harrie -nimisessä kylässä, jonka kirkossa heidät vihittiin. Hääjuhlat olivat Ellingen linnassa, jonne hääpari matkustivat jännällä autolla. Minä ajattelin, että voisin saada kyydin auton takana olevassa arkussa, mutta en oikein ehtinyt matkaan.


/Leo



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards