Alla inlägg under september 2008

Av Leo Hakala - 10 september 2008 14:43

Isoisä on käynyt täällä useamman kerran isolla autollaan ja tuonut soraa ja kiviä meidän muuriprojektia varten. Mattias-setäkin kävi yksi ilta ja auttoi iskää kaivamaan. Projekti etenee siis aika mukavasti. Kun muut työskentelivät, minä kävin katsomassa oliko omenat kypsiä.


Farfar har varit här en massa gånger med sin stora bil och levererat grus och sten till vårt utomhusprojekt. En kväll var farbror Mattias också här och hjälpte oss med grävandet. Medan alla andra jobbade, kollade jag om våra äpplen mognat.


/Leo

Av Leo Hakala - 7 september 2008 14:36

Tänään tuli Ella ja hänen vanhemmat kylään. Käytiin leikkipuistossa ja siellä kuulemma Elllalla oli kahvila, jonne hän kutsu minut ja vanhempansa. Tarjolla oli hiekkakakkua ja tikkuleipää. Näytin myös Ellalle, kuinka hyvin osaan jo kiivetä.


Idag kom Ella och hennes föräldrar till oss. Vi gick ner till lekplatsen där Ella tydligen har ett fik som hon bjöd mig och sina föräldrar in till. Jättegoda sandkakor hade hon bakat. Jag visade Ella hur duktigt jag kan klättra.


/Leo

Av Leo Hakala - 5 september 2008 14:29

Tänään iskä tuli aikasin töistä, koska äitillä oli jokin haastattelu Varbergissa. Koska äiti kuitenkin oli menossa sinne päin, hän vei iskän ja minut isoäitin luo. Otin pienet nokoset autossa, että jaksaisin oikein kunnolla leikkiä isoäitin ja Selman (koiran) kanssa.


Idag kom pappa hem tidigt från jobbet, för mamma skulle på nån intervju i Varberg. Eftersom hon ändå skulle köra åt det hållet, skjutsade hon pappa och mig till farmor. Jag tog en liten tupplur på vägen, så att jag skulle orka busa ordentligt med farmor och Selma.


/Leo

Av Leo Hakala - 4 september 2008 17:42

Jag är en liten busunge säger pappa. Idag när mamma skulle putsa mina skor ute på vår uteplats, tyckte jag att hon hade slarvat och glömt stänga ytterdörren. Jag stängde dörren, men det skulle jag tydligen inte gjort för dörren låstes och mamma hade varken nycklar, mobil eller skor med sig. Mamma fick gå barfota till vår granne och ringa pappa på jobbet så att han kunde komma och öppna för oss. Jag ville ju bara hjälpa till. Det var i alla fall kul att träffa pappa mitt på dagen. Efter att mamma fått sina nycklar och skor åkte vi till på babysim. Det var första gången efter sommaruppehållet men jag var inte de minsta osäker. Jag är inte bara busig - jag är tuff också.


Iskä kutsuu minua kakaraksi. Tänä aamuna, kun äiti putsasi minun kenkiä ulkoterassilla, huomasin, että hän oli jättänyt ulko-oven auki. Minä päätin avustaa ja läimäytin oven kiinni, mutta siitä äiti suuttu. Hänellä kun ei ollut avainta, ei kenkiä, eikä puhelinta mukana. Äiti sai juosta paljain varpoin naapuriin lainamaan puhelinta ja soittamaan isän kotiin. Kun äiti oli saanut haettua kengät ja avaimet, lähettiin uimakouluun. Oli tämän syksyn ensimmäinen kerta, mutta minä en vierastanut ollenkaan, sillä olenhan tuhti kakara.


/Leo

Av Leo Hakala - 3 september 2008 17:38

Pappa har börjat att gräva i vår trädgård och givetvis ville jag hjälp till. Jag har ju fått både skottkärra och spade och de är ju till för att användas. Mamma och pappa ska tydligen jämna ut marken lite och bygga en mur. Synd bara att min pulkabacke blir lite kortare, men i gengäld blir fotbollsplanen större. Jag passade även på att smaka lite på jorden och jag tror nog att det duger åt vinbärsbuskarna, som ska flyttas hit.


Iskä on ruvennut kaivamaan puutarhassamme. Minäkin päätin osallistua työhön, sillä onhan mullakin sekä lapio, että kottikärryt. Äiti ja iskä haluavat tasottaa meidän 'ylänurkkaa' jotta saataisiin paremman tilan kasvimaalle ja marjapensaille, jotka sinne kuulemma siirretään. Äitin kuvatessa käytin tilaisuutta hyväkseni ja maiston multaa. Kyllä uskon, että se marjapensaille kelpaa.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards