Alla inlägg under december 2008

Av Leo Hakala - 17 december 2008 20:17

Idag kom Max på besök med sin pappa Magnus. Vi körde bil och busade en hel del innan vi åt lunch. Fast inte Max för han ville sova lite. Efter lunch tog vi en promenad.


Tänään kaverini Max tuli käymään isänsä kanssa. Me ajeltiin mönkijälla ja peuhattin nojatuolissa ja sitten syötiin kaikki yhdessä lounasta. Paitsi ei Max, kun se nukahti. Ruuan jälkeen mentiin ulos jatkamaan leikkiä.


/Leo

Av Leo Hakala - 13 december 2008 09:10

Jag får ju som ni redan vet ett paket varje morgon. Idag var det en konstig hatt och en stjärna på en pinne. Jag tycker själv att jag blev ganska stilig i hatten. Jag "lussade" först för mamma och pappa och sedan för morfar via webkameran. Det var uppskattat.

Jag har fått en mask av mamma som jag tycker är jätterolig. Fast jag tycker den är lite läskig också. Den brukar hoppa och attackera mig ibland och då skrattar jag. Idag hade den krupit ner i min pyjamasficka - lömska mask!!


Kuten tiedätte, saan joka päivä paketin kalenterista. Tänään sain hauskan hatun ja tähden tikussa. Omasta mielestäni olin aika tyylikäs hatussa. Ilalla tavattiin ukki netin kautta ja me laulettiin äitin kanssa hänelle.

Olen äitiltä sanut hauskan madon, vaikka välillä se voi olla vähän pelottavakin. En mielelläni käy siihen käsiksi, mutta nauran kippurassa kun äiti vetää sen pitkäksi ja mato lentää ilmaan. Tänään se oli löytänyt minun yöpuvun taskuun.


/Leo

Av Leo Hakala - 12 december 2008 09:07

Idag när jag och pappa vaknade var det alldeles vitt ute. Vi skyndade oss att äta och klä på oss så att vi kunde gå ut och leka i snön. När vi väl kom ut hjälpte jag pappa att skotta och sedan byggde vi en snölykta.


Tänään kun iskän kanssa herättiin oli ulkomaisemat ihan valkoiset.  Reippaasti söimme ja puimme vaatteet yllemme, että ehittäis ulos leikkimään. Autoin isää tekemään vähän lumitöitä ja sitten rakensimme lumilyhdyn, jonka sytytimme sitten iltapäivällä, jotta äiti sen näkisi kotiin saapuessaan.


/Leo

Av Leo Hakala - 7 december 2008 11:48

Eftersom äiti varit borta så mycket på sistone passade jag på att mysa riktig ordentligt med henne idag. Hon har varit i Finland med jobbet två veckor i rad så jag har bara träffat henne på helgerna. När pappa försökte krama henne, protesterade jag och klämde mig in mellan dem. Pappa kan faktiskt vänta!


Koska äiti on ollut poissa kotoa niin paljon viime aikoina haluan olla hänen lähellä niin paljon kuin ehdin. Hän on ollut Suomessa työmatkoilla kaksi viikkoa peräkkäin joten ollaan tavattu vain viikonloppusin. Kun iskä halua halailla äitiä menen väliin, sillä hän on minun äiti!


/Leo

Av Leo Hakala - 6 december 2008 11:40

På eftermiddagen åkte vi till Onsala för att hälsa på Amandus. Till festen kom dessutom Max och Olivia så ni kan tro att vi busade. Amandus har jätteroliga leksaker. Bland annat har han en fin brandbil som man kan åka på och ett gungfår. Min kompis Max har precis tagit sina första steg så nu dröjer det inte länge förrän han springer lika fort som jag och Amandus gör. Olivia och jag delar intresset för fjärrkontroller och hon visade mig lite hur hon brukar göra. Våra mammor envisades med att det skulle ha ner oss i gungstolen för att fota oss, det ville inte vi men de fick till ett par foton i alla fall.


Iltapäivällä lähettiin Göteborgiin päin viettämään iltaa Amanduksen luona. Juhlissa olivat myös Max ja Olivia ja meillä oli tosi hauskaa keskenään. Amanduksen hieno paloauto (jolla leikittiin juhannuksenakin) on edelleen kiinnostava, ja keinulampaalla oli kiva istua. Kaverini Max on opettelemassa kävelemään, mutta ei oikein uskalla irrottaa otetta, ainakaan vielä tänään... Olivian kanssa keskusteltiin kaukosäätimen hyviä ja huonoja puolia. Ilalla äitimme keksi, että tulis kiva kuva, jos me kaikki lapset istuttais keinutuolissa, mutta me ei oltu ihan samaa mieltä.


/Leo

Av Leo Hakala - 6 december 2008 11:33

Dagen började med att jag visade Äiti hur vi (pappa och jag) gör på morgonen. Först byter vi blöja på mig, sen gör pappa gröt till mig. Efter det öppnar vi paket. Jag har hittills fått; en häst, en hund, en ko, ett får och ett äppelträd. Idag fick jag en gris. Alla dessa presenter passar i hålen på den träbricka jag fick i det första paketet; fiffigt va? Bara tre hål kvar i brickan. Undrar vad det ska vara i dem?  Sen tyckte mamma att jag skulle byta kläder, för idag är det Finlands självständighetsdag, och då måste man vara klädd i blå-vitt.


Tänään näytettiin iskän kanssa äitille miten joulukalenterin paketteja avataan. Tänään sain possun ja sekin sopii yhteen niistä koloista joita on siinä laatassa jonka sain ensimmäisessä paketissa. Olen tähän mennessä saanut hevosen, koiran lehmän, lampaan ja omenapuun. Nyt on enää kolme koloa täyttämättä, mitähän niihin tulee? Paketinavauksen jälkeen äiti sanoi, että minun täytyy vaihtaa vaatteet, koska tänään on Suomen itsenäisyyspäivä ja sillon on oltava sinivalkosissa. 


/Leo

Av Leo Hakala - 1 december 2008 20:30

Idag fick jag öppna mitt första paket. Det var en häst! och en platta där det fanns ett hål som hästen passade i. Det fanns en massa andra hål också. Undrar vad de ska vara till?


Tänään sain avata ensimmäisen paketin. Siinä oli hevonen ja laatta, missä oli kolo mihin se hevonen sopi. Laatassa oli muitakin koloja, mitähän niihin tulee?


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards