Alla inlägg under juni 2008

Av Leo Hakala - 14 juni 2008 11:40

Tänään vietän syntymäpäivääni ja olen kutsunut mutaman tutun juhlimaan kanssani. Mummu ja ukki olivat jo täällä kun heräsin ja mummu sai kylvetä minut, kun äiti ja isi järjestivät muita asioita. Jätkäkaverini Amandus ja Max tottakai tulivat. Natalie sai työntää minua taaperokärryissäni vähän aikaa. Amanduksen äiti Nina lainasi 'Ahkera traktori' -kirjaa ja luki sitä Olivialle, melkein oikealla lausunnalla... Sain tietysti lahjoja, paljon puutarha-aiheista, mutta muutakin - Kiitos paljon kaikille! Äitin tekemät kakut olivat kauniita ja maukkaita.


Idag firar jag min födelsedag tillsammans med släkt och vänner. Mormor och morfar var här när jag vaknade och mormor fick bada mig medan mamma och pappa fixade med annat. Mina kompisar Amandus och Max var här. Natalie, som är lite äldre och stadigare, körde runt mig i min gå-vagn. Nina lånade en av mina finska böcker och läste för Olivia, med nästan rätt uttal... Jag fick naturligtvis paket, mest med trädgårdstema, men en del annat också - Tack så mycket! Mammas tårtor var både fina och goda.


/Leo

Av Leo Hakala - 12 juni 2008 20:28

Tänään pääsin kokeilemaan isovanhemmilta saamat lahjat. Oli jännää istua äidin takana ja nähdä ohivilisevät maisemat. Vauhti oli sopiva: nopeempi kuin rattaissa, mutta ei yhtä nopee kuin autossa ;) Pyöräräreissu pääty neuvolaan, missä minut taas punnittiin, mitattiin ja lääkäri (suomalainen Anna-Maria) teki tarkastuksen. Painan nyt 9,7kg, olen 74,5cm pitkä ja hattukoko on 47cm. Sain myös rokotuksen johon reakoin kuten tavallisesti, eli en paljon ollenkaan.

Lempileluni tällä hetkellä ovat taaperokärryni ja pyykkipojat. Kävelen reippaasti tuen kanssa, mutta vielä en ole uskaltanut edes yrittää seisomaan pitämättä jostain kiinni. Nukun tavallisesti ilta kahdeksasta aamu kuuteen, ja noin puolentoista tunnin nokoset kerran päivässä. Syön ilomielin äidin tekemät ruuat, ja haluan aina maistaa kaikkea, mitä vanhempani syövät. Hampaita löytyy 8 kpl (ehkä vielä yksi tulossa). Iskä erottaa allaolevan listan sanat puheestani, äiti ei ole ihan samaa mieltä.


Idag fick jag äntligen prova födelsedagspresenterna jag fått av farmor och farfar. Det var jätteroligt att åka cykel. Tack snälla farmor och farfar. Premiärturen gick till BVC för det är nämligen dags för 1års-besiktning. Jag väger nu 9700g (exakt), är 74,5 cm lång och har ett hattmått på 47,0 cm. Jag fick också en spruta och jag reagerade precis som vanligt när jag får spruta, nämligen inte alls. Man är ju en tuffing.

Mina favoritleksaker just nu är min gåvagn och klädnypor. När det gäller mat så vill jag smaka på allt som mamma och pappa äter. Jag är väldigt nyfiken. Jag har stått utan stöd, men gör det bara om jag blir fintad och jag går/springer fast bara med stöd. Jag har 8 tänder (möjligen 1 till på gång) och börjar forma vissa ord (enligt pappa i alla fall).


 = Vill smaka/Vill ha  =  Anna tänne/Anna maistaa

bovue = vovve(eller sånt jag tror är hundar) =  'hauva'  

pappa = pappa  =  'isä'

boa = blomma  =  'kukka'

äjshi = Äiti (mamma på finska)


/Leo

Av Leo Hakala - 11 juni 2008 20:18

Idag fyller jag år! Jag vaknade otålig, tidigt på morgonen och väckte mamma och pappa, men fick ingen frukost på sängen. Jag var för liten sa de. När brevbäraren kommit kollade jag alla födelsedagskort som jag fått. Mamma och pappa gjorde fot- och handavtryck när jag var 1 månad och när jag var 6 månader, så nu ville det göra ett när jag blivit 1 år. Färgen var jättekladdig och jag hade gärna gjort lite avtryck utanför pappret om inte pappa hållt fast mig. På kvällen kom farmor och farfar med 2 stooora paket, det var en cykelstol och en hjälm så nu ska här cyklas. Av mamma och pappa fick jag en gunga och en nyckelpiga-boll. Efter presentöppningen blev det tårta, givetvis med jordgubbar.


Tänään täytän 12 kuuukautta, eli kokonaisen vuoden! Jo eilen sain pari syntymäpäiväkorttia; mummulta ja ukilta tuli hieno ilmapallo. Aamupäivällä tehtiin jalka- sekä käsijäljitelmät (joita tein myös kuukauden ja puolen vuoden ikäisenä). Pensseli kutitti jalkapohjia kivasti, ja olisin mielelläni asettanut jalkani myös paperin ulkopuolelle, jos iskä ei olisi niin tiukasti pitänyt kiinni. Illalla isovanhemmat tuli kahden valtavan paketin kanssa. Heiltä sain kypärän ja pyörätuolin. Äitiltä ja isältä sain leppäkerttupallon ja keinun. Äitin tekemä mansikkakakku oli tosi hyvää.


/Leo

Av Leo Hakala - 10 juni 2008 12:12

Idag fick jag hjälpa pappa med att riva vårt kök. Han har slitit så hårt och jag tyckte att han behövde lite avlösning. Nu har vi inget kök att laga mat i men jag är inte orolig, det ska nämligen bli ett alldeles nytt fint kök har han lovat.


Nyt ollaan ruvettu repimään keittiötä ja olin iskää auttamassa tänään. Nyt ei siis ole uunia eikä liesiä, ja jääkaappikin on kadonnut, mutta isi on luvannut, että tulee tosi hieno, uusi keittiö tilalle ennen kuin kesä on loppu.


/Leo

Av Leo Hakala - 9 juni 2008 12:06

Jag har fått en eget hus, med postlåda och allt, av mormor. Idag bjöd jag in mamma på fika. Pappa är så osmidig att han knappt kommer in så han fick stanna utanför.


Olen saanut ihan ikioman talon, postilaatikoineen ja ovikelloineen. Mummu on sen minulle tehnyt. Tänään pyysin iskää ja äitiä kahville, mutta iskällä oli vähän vaikeeta päästä sisään pitkillä koivillaan.


/Leo

Av Leo Hakala - 7 juni 2008 12:03

Det tog ett tag, men idag vågade sig de första gästerna hit. Det var Anna och Jonas som kom. Medan de vuxna åt gillat så fick jag smaska på vattenmelon. Jag tyckte det var jättegott och det var kul att gnaga på skalet.


Tänään ensimmäiset vieraat uskalsivat vierailemaan uudessa talossamme. Anna, Jonas, iskä ja äiti grillasivat ja heidän syödessä minä sain nakertaa vesimelonia. Se on todella herkkua, jopa kuoria on kiva nakertaa.


/Leo

Av Leo Hakala - 6 juni 2008 11:56

Vi sov över hos farmor och farfar. På morgonen testade jag att gå på gräsmattan. Eftersom de är Sveriges nationaldag idag fick jag ha på mig kläderna som pappa köpt till fotbolls-EM. Till och med mamma hade blå-gult på sig och jag fick en flagga att vifta med. Jag fick smaka på jordgubbar för första gången. Det var smaskens (tack för tipset Amandus).


Oltiin isovanhempien luona yötä ja aamulla kokeilin heidän nurmikolla kävelemistä. Koska on Ruotsin kansallispäivä, sain pälleni vaatteet, jotka iskä osti kesän jalkapallokisoja varten. Jopa äiti oli päivän kunniaksi pukeutunut sinikeltaisiin. Sain eka kertaa maistaa mansikoita, joista pidin.


/Leo

Av Leo Hakala - 5 juni 2008 11:51

Idag åkte vi till farmor och farfar och hälsade på. På kvällen var vi hos min pappas kusin som tog studenten. Där hade de några konstiga bollar. De hamnade inte på marken när man kastade dem utan de hamnade i taket. Det var mycket märkligt.


Tänään mentiin isovanhempien luo. Illalla oltiin isän serkun luona, joka pääsi ylioppilaaksi tänään. Siellä oli merkillisä palloja, jotka nousivat ylöspäin, kun yritin niitä maahan heittää. Tosi kummallista.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards