Alla inlägg under maj 2008

Av Leo Hakala - 18 maj 2008 14:03

Setäni täyttää tänään 30 vuotta. Hän aikoo pitää kekkerit vasta myöhemmin kesällä, mutta me halusimme juhlia häntä jo tänään. Lähdimme siis körrötteleen Falkenbergiin ja yllätimme hänet kakkukahvilla. (Tai oikeesti isoäiti sen kakun hommas, me yllätettiin, ja kahvit hän sai järkätä itse.)


Min farbror Mattas fyller 30 år idag. Han ska inte ha kalas förrän senare i sommar, men vi ville naturligtvis fira honom idag och åkte upp till Falkenberg och överraskade med kaffe och tårta. (Fast det var faktiskt farmor som hade ordnat med tårtan, vi stod för överraskningen, och kaffet fick han fixa själv.)


/Leo

Av Leo Hakala - 16 maj 2008 13:53

Olen usein katellut parvekkeen oven ikkunasta ulos meidän kadulle, mutta tänään äiti päästi minut ulos parvekkeelle. Iskä aiko viedä vähän roskia kaatopaikalle ja seurasin, kun hän pakkasi autoa. Kaatopaikkareissun jälkeen lähdettiin leikkipuistoon ja sain keinua ja laskea liukumäkeä.


Jag har ofta fått titta ut genom balkongdörrens fönster ut på gatan, men idag fick jag komma ut på balkongen. Pappa skulle köra lite grejer till tippen, och jag tittade på när han packade bilen. På kvällen var vi på lekplatsen.


/Leo



Av Leo Hakala - 15 maj 2008 13:18

Koska aurinko paistaa niin kirkkaasti olen nyt saanut aurinkovarjon rattaisiin, jotta en päivettyis ihan liikoja. Tänään sen verran tuuli, että katsoin parhaaksi pitää varjosta tiukasti kiinni. Oltiin siis tänään iltapäivällä Mion kanssa piknikillä, mutta aamupäivällä oltiin tietysti uimakoulussa. Osaan nyt mm sukeltaa useamman kerran peräkkäin, uida ihan itse kellukkeiden varassa, pysytellä äidin selässä/mahalla kun hän ui sekä tarrata reunasta kiinni ja pysyä siinä omin voimin. Tänään oli kuulemma viimeinen kerta tältä keväältä eikä uimakoulu jatku vasta kun syksyllä, mutta äiti on luvannut viedä minua uimaan kesälläkin, ihan mereenkin, jos ilmat sallii.


Eftersom solen envisas med att lysa varje dag, så har jag nu fått ett parasoll till vagnen så att jag inte ska bränna mig. Idag blåste det dock så pass, att jag tyckte det var bästa att hålla i parasollet. Idag på eftermiddagen var vi återigen på pick-nick, med Mio denna gången, men på förmiddagen var vi som vanligt på babysim. Jag kan nu göra seriedyk, simma själv med simkorvar, åka på mammas rygg/mage när hon simmar och hålla i mig i kanten själv. Tyvärr var det sista gången för denna våren och simskolan fortsätter inte förrän till hösten, men mamma har lovat att jag ska få simma i sommar också, kanske t.o.m i havet.


/Leo




Av Leo Hakala - 12 maj 2008 14:43

Lämpimät kesäilmat jatkuvat, ja tänään oltiin Amelian ja hänen äitinsä Marianan kanssa piknikillä. Lounastettiin, kateltiin harakoita, leikittiin ja ihailtiin Marianan puhaltamia saippuakuplia. Kun lähettiin kotia kiitin Ameliaa seurasta ja otin oikein kädestä hyvästi.


De varma vädret fortsätter och idag var vi på pick-nick med Amelia och hennes mamma Mariana. Vi lunchade, studerade skator, lekte och tittade på när Mariana blåste såpbubblor. När våra vägar skildes tackade jag Amelia för sällskapet och tog fint i hand.


/Leo

Av Leo Hakala - 11 maj 2008 14:35

Tänään on äitien päivä ja me järkättiin iskän kanssa eväskori ja mentiin kaupungin puistoon, jonne äiti tuli uimareissunsa jälkeen. Oltiin ostettu hänelle valtavan iso muffinsi, ja pitihän minun ensten koemaistaa...


Idag fixade pappa och jag en liten matsäck och gick till Norre Katts park, dit mamma kom efter hennes simträning. Vi hade köpt en jättemuffin, och jag var ju tvungen att provsmaka så att den var ok innan mamma fick den...


/Leo

Av Leo Hakala - 10 maj 2008 14:14

Tänään isäni serkku Matilda pääsi ripille. Olimme hänen luonaan juhlimassa ja siellä olikin paljon tekemistä ja katselemista. Iskä nosti minut valtavan isolle pomppumatolle, jonka päällä oli kiva kontata. Matildalla ja hänen kolmella veljellään on myös paljon eläimiä: on koira, pari kissaa, lintuja ja kuulemma rottakin, mutta sitä minä en nähnyt.

Juhlien jälkeen käveltiin isovanhempien luo ja siellä isoisä syötti minulle iltapuuroa. Kuten näätte istumme ulkona, sillä vaikka kello olikin paljon, oli vielä valosaa ja lämmintä, sillä nyt on kuulemma kesä! 


Idag konfirmerades pappas kusin Matilda. Efter formaliteterna i kyrkan gick vi hem till henne för att fira. Där var jätteroligt att vara, för de hade en jättestor trampolin vilken var kul att krypa på och så har Matilda och hennes bröder både hund och katter och fåglar.

Efter festligheterna gick vi hem till farmor och farfar där jag fick min kvällsgröt. Som ni ser äter jag den ute, för fastän klockan var mycket, var det både ljust och varmt, för nu är det sommar!


/Leo

Av Leo Hakala - 4 maj 2008 11:18

Tänään Olivia tuli käymään. Hän halusi lainata minun sitteriä, mutta koska en ole itse sitä pitkään aikaan käyttänyt, niin pitihän minun tarkistaa, että se oli vielä kunnossa. Olen isiltä ja äitiltä saanut hienot kärryt. Sitä on kiva täyttää/tyhjentää, mutta jotenkin tuntuu, että vanhempani odottaa käyttäväni sitä johonkin muuhun tarkoitukseen...


Idag fick jag besök av Olivia. Hon ville låna min babysitter, men eftersom jag inte själv använt den på länge, var jag först tvungen att kolla att den fortfarande fungerade. Jag har fått en fin vagn av mamma och pappa. Den är jätterolig att fylla/tömma på leksaker, men det känns som att mamma och pappa förväntar sig att jag ska ha den till något annat...


/Leo

Av Leo Hakala - 3 maj 2008 11:09

Mahtavat kevätilmat jatkuvat, ja kävimme taas sorsia katsomassa. Iskä tarjosi kyllä syötävääkin, mutta linnut ei kuulemma olleet kovin kiinnostuneita. Ehkä ne vasta oli lounastaneet? Äiti sanoo, että kevät on jo pitkällä, kun nurmet on täynnä voikukkia ja tuometkin jo kukkivat.


Det är ju synd och skam att sitta inne när det är så fint väder, så vi gick ut och tittade på änder igen. Pappa erbjöd mat också, men tydligen kom vi precis efter deras lunch, för fåglarna var inte så intresserade av hans brödsmulor.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards