Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Nya ord / Uusia sanoja

Av Leo Hakala - 14 januari 2009 15:07

Idag var jag på dagis utan pappa (i ett par timmar) för första gången. Jag var ute och lekte, fick mat och sedan sov jag en stund. När jag vaknade fick jag leka på deras fina lekplats. Efter ett tag kom pappa. Han såg jätteglad ut och det verkade som om han inte sett mig på jättelänge - jag som inte ens märkt att han hade gått. Dagis är nog bra för mig för jag har redan lärt mig 4 nya ord:


Tänään olin päiväkodissa (muutaman tunnin) ihan yksin (siis ilman iskää). Olin pihalla leikkimässä, söin ja otin päiväunet ja kun heräsin, sain taas olla ulkona. Sitten iskä tuli minua hakemaan. Viihdyn päiväkodissa tosi hyvin ja olen nyt oppinut uusia ruotsinkielisiä sanoja:


iiam = Liam (min dagis-kompis / päiväkotiystäväni)

biiila = Bilar = autoja (finns det gott om på dagis / löytyy yllin kyllin päiväkodista)

aggn = Vagn = vaunut (att transporteras i till och från dagis / kulkuneuvo, jolla pääsee päiväkotiin ja sieltä kotia)

kooo = Skor = kengät (att ha på fötterna utomhus / hyvä olla jalassa kun on ulkona)


/Leo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo Hakala - 20 juni 2015 18:00

Kevät ja alkukesä on ollut kylmä, mutta vohan sitä oleskella rannalla silti. / Våren och försommaren har varit kall, men visst kan man va på stranden ändå. Joidenkin mielestä voi melkeinpä käydä pulahtamassakin... / Somliga tycker det är helt ok...

Av Leo Hakala - 19 juni 2015 18:00

Perinteistä juhannusviettoa - silliä & 'rilliä' / Traditionsenligt firande - sill & grill   Max vanhempineen on käymässä. / Max med föräldrar är och hälsar på.   Leo lukee tooosi jännää kirjasarjaa. / Leo har fastnat i en väääldigt spännand...

Av Leo Hakala - 16 juni 2015 17:45



Tänään oli vyökokeet. Hyvin meni :) / Idag var det gradering. Det gick bra :)    ...

Av Leo Hakala - 14 juni 2015 17:45

             

Av Leo Hakala - 13 juni 2015 17:45

    Pac Man -kakku/-tårta      

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards