Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Leo Hakala - 18 maj 2010 12:00

Käyn päiväkodissa neljä päivää viikossa. Yleensä pyöräilen sinne. Ensimmäinen ylämäki on jyrkkä, joten se käy helpoiten pyörää taluttaessa.


Jag går på dagis fyra dagar i veckan. Oftast cyklar jag dit. Den första backen är ganska brant så det är enklast att leda cykeln uppför den. 



Nyt ollaan perillä. Loppumatkan, päiväkodin portilta ovelle, mielellään seison laudalla, kun olen vähän laiska kävelemään...


Nu är vi framme. Sista biten, från grinden in till dagiset, åker jag gärna ståbrädan, lat som jag är....


        


Naapuritalossa asuu minun ikäinen poika nimeltä Alfred, ja hänen kanssa usein leikkin. Joskus täällä meillä, joskus Alfredin luona. Kiltisti me yleensä ollaan, mutta kyllähän kolmevuotiaat oikkuilla osaa. Kaksi kertaa ollaan heitetty vaatteet Alfredin uimaaltaaseen ja tässä yksi päivä riisuttiin housut ja vaipat/kalsarit ja pissasimme minun sänkyyn. 'Se oli hauskaa' , mutta Äiti ei ollut ihan tyytyväinen...


I grannhuset bor en pojke som heter Alfred. Han är lika gammal som jag, och vi leker så ofta vi får och kan, ibland hos oss, ibland hos Alfred. Oftast sköter vi oss, men visst kan treåringarna hitta på hyss. Två gånger har vi slängt alla kläderna i Alfreds pool och härom dagen tog vi av oss byxor och blöja/kalsonger och kissade i Leos säng. 'För det var roligt' , men Äiti var inte så glad....

  

Hiekkalaatikolla / I sandlådan

 

Leo lainaa Alfredin autoa / Leo lånar Alfreds bil

      


Tässä leikitään leijonia / Här leker de lejon

  


Tykkään kuunneella musiikkia, mutta rankan päivän jälkeen ei aina pysy silmät auki.


Jag tycker om att lyssna på musik, men efter en dag med mycket lek är det inte så lätt att hålla ögonen öppna.

  

  


/Leo 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards