Alla inlägg under februari 2008

Av Leo Hakala - 15 februari 2008 23:25

Tänään olin kaverini Mion kanssa leikkikoulussa. Minä nukahdin vaunuun matkalla sinne, joten kahvituokio jäi minulla väliin, mutta heräsin sopivasti vähän ennen laulutuokiota. Ehdin pikkasen tutustua pariin uuteen kaveriin - Emil, Sigge ja Lila-Fantti. Vetäjä - Cinna - lauloi kivasti mm hämähäkeistä ja krokotiileistä.


Idag var jag på öppna förskolan med min kompis Mio. Jag somnade gott i vagnen på väg dit, så jag missade fikat, men vaknade straxt innan sångstunden. Jag hann bekanta mig med några nya vänner - Emil och Sigge samt Lila-Fanten. Sångledaren - Cinna - sjöng en massa roliga sånger, bl.a om spindlar och krokodiler. 


/Leo


Av Leo Hakala - 14 februari 2008 23:08

Lupasin ilmoittaa painon ja pituuden ja tänäänhän olin neuvolassa juuri niitä tietoja hakemassa; 8 755g, 69cm. Hattukoko on tällä hetkellä 45,2cm.

Mutta heti aamusta oltiin, kuten tavallisesti torstaisin, uimakoulussa. Isoäitikin oli mukana ja hän vähän filmasi (koska ei uskalla tulla veteen kanssani). Sain häneltä ystävänpäivälahjat - uuden yöpuvun, tossut ja hammasharjan. Ennen nukkumaanmenoa minun piti saada leikkiä minun suppilon kanssa, sitä on niin kiva pureskella.


Jag lovade ju att meddela längd och vikt nu när jag varit på BVC; 8 755g och 69cm. Hattmåttet är numera 45,2cm.

Men i morses var jag och simmade, som vanligt på torsdagar. Farmor var också med. Hon filmade lite (etersom hon inte vågar hoppa i plurret med mig). Efter badet och duschen med mamma matade farmor mig med fruktpuré. Jag hade nästan somnat när vi kom ut, men jag såg minsann att hon gav presenter till mamma. Två av dom var till mig, och jag fick öppna dom på kvällen när pappa kommit hem från jobbet. En pyjamas, tosser och en tandborste fick jag. Innan läggdags var jag tvungen att leka lite med min tratt, den är så god att tugga på.


/Leo

Av Leo Hakala - 14 februari 2008 09:25

Oikein hauskaa ystävänpäivää kaikille rakkaille ystäville!


Vill önska alla nära och kära en riktigt trevlig alla hjärtans dag!


/Leo

Av Leo Hakala - 11 februari 2008 23:03

Idag fyllde jag 8 månader. Jag ska till BVC för att vägas och mätas först på torsdag, så då kan jag rapportera de uppgifterna, men... Jag har numera fem synliga tänder, tre uppe och två nere. Jag kan sitta, åla och krypa och följer gärna efter mamma runt i lägenheten. Jag ställer mig upp (mest till knästående) på allt jag kommer åt, allra helst mamma, pappa eller någon annan människa. Mina favoritleksaker är julklappsbilarna, ormen, köksredskap samt DVD-spelaren. Jag äter numera fruktpuré på förmiddagen, riktig mat tidig em och gröt till kvällsmat, däremellan får jag 'bröstmjölk-mellisar' när/om jag så önskar.


Tänään täytän 8 kuukautta. Minulla on neuvolaan aika torstaina, joten paino- ja pituustiedot raportoin sitten loppuviikosta, mutta... Minulla on nyt viisi hammasta näkyvillä, kaksi ala- ja kolme yläleuassa. Osaan istua, ryömiä ja kontata ja seuraan mielelläni äitiä ympäri asuntoa. Nousen polvilleni huonekaluja vasten, ja seisomaan, mieluiten äitiä tai isää vasten, mutta kuka tahansa ihminen käy (huonekaluja vasten harvemmin uskallan nousta seisomaan).Lempileluni ovat jouluna saamani autot ja käärme, puinen paistinlasta ja DVD. Syön hedelmäsosetta aamupäivällä, ruokaa päivällä, puuroa illalla ja rintamaitoa halun ja tarpeen mukaan (noin 5 kertaa vuorokaudessa).


/Leo

Av Leo Hakala - 9 februari 2008 22:56

Idag ställde jag mig upp alldeles själv för första gången. Jag har vartit nära ett par gånger tidigare, men nu hittade jag något att stödja mig på som var i rätt höjd. Jag blev jätteglad för nu når jag snart alla de saker som mamma och pappa av någon anledning ställt utom räckhåll för mig. Vi firade pappas födesdag idag och som vanligt fick jag ner farmor och farfar på golvet.


Tänään nousin eka kertaa seisomaan huonekalua vasten, aikaisemmin olen vain uskaltanut äitiä vasten nousta. Se oli kivaa, ja nyt yletynkin paljon korkeammalle :D

Ilalla isovanhemmat tuli viettämään isän synttäreitä, ja sain heidät tietysti lattialle leikkimään kanssani.


/Leo

Av Leo Hakala - 8 februari 2008 22:42

I morgon ska vi fira pappas födelsedag (2 veckor för sent) och då skulle det städas lite. Pappa tog fram en stor surrande sak med en slang på (den såg ut lite som min elefant, men ändå inte...liksom). Jag tyckte det var jätteroligt att klättra på den. Mamma passade sedan på att filma mig när jag fick mat, men jag var mer intresserad av kameran än av maten.


Huomenna isän perhe tulee viettämään hänen syntymäpäivää (joka oli jo pari viikkoa sitten) ja sen takia pitää siistiä vähän paikkoja. Iskä otti esille sellaisen hurisevan vekotuksen, jota se kutsu 'dammsugare':ksi (äiti sanoo sitä imuriksi). Tietysti pitää tarkaan tutkia kaikkea, joten menin ihan viereen katsomaan. Siivoamisen jälkeen sain iltapuuroni isältä, vaikka videokamera ehkä kiinnosti enempi kuin ruoka...


/Leo

Av Leo Hakala - 6 februari 2008 22:39

Idag tog pappa fram videokameran för att visa er hur duktig jag blivit på att krypa.

(Info till en nyfiken farmor: Det står inget här nedan som du inte redan vet.) 


Äitillä on nimitykset mennyt vähän sekaisin ja on puhunut minun ryömimisen etenemisestä, kun hän on konttaamistaitoani tarkoittanut. Ei ole kielikummini olleet valppaina, sillä juuri tällasista asioista heidän on minulle huomautettava. Saatte te muutkin suomenkieliset ilmoittaa, jos kielenkäyttöni on ontuvaa tai väärää, en pahastu yhtään. (Jos näppäätte siitä otsikon alla olevan rivin oikeasta päästä missä lukee 'kommentera', niin voi sinne kirjoittaa kommenteja.) Joka tapauksessa osaan nyt sekä ryömiä, että kontata ;)


/Leo

Av Leo Hakala - 4 februari 2008 22:19

Idag har vi haft riktigt roligt. Pappa hade hittat en samling med barnvisor som han och mamma hjälpligt försökte sjunga. Jag kan inte påstå att det lät särskilt bra, men de försökte i alla fall (se filmen). Jag tyckte det var jätteroligt, särskilt när mamma dansade till låtarna.

På kvällen gick vi till min allra nyaste kompis och hälsade på för första gången. Hon heter Olivia och är knappt 2 veckor gammal. Jag kan inte tänka mig att jag någonsin varit så liten. Tyvärr hade mamma och pappa glömt kameran hemma så det blev inga foton tagna, så ni får lita på mitt omdömme: Hon var jätte-söt.


Iskä on netistä löytänyt kokoelman lasten lauluja joita hän itse pienenä on laulanut. Nyt ei enää sanat istu yhtä hyvin kuin silloin, mutta ehkä me yhdessä ne voidaan taas oppia. Äiti ei niistä ruotsalaisista lauluista paljon tiedä, mutta tanssi hauskasti tahdissa.

Illalla käytiin moikkaamassa uusinta ystävääni Oliviaa. Hän on vajaa kaksi viikkoa vanha ja ihan pikkuinen. (Niin pieni en minä koskaan ole ollutkaan, enhän?) Valitettavasti kamera jäi kotiin, joten kuvia ei saatu tällä kertaa.


/Leo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards